Nieuwe wet particuliere beveiligingsorganisaties

expostbus51

MINISTERIE JUS

www.justitie.nl

JUST: nieuwe wet particuliere beveiligingsorganis

Ivo Hommes

01.04 1999

NIEUWE WET PARTICULIERE BEVEILIGINGSORGANISATIES EN RECHERCHEBUREAUS

Op 1 april treedt de nieuwe Wet particuliere beveiligingsorganisaties en recherchebureaus in werking. Deze wet bevat bepalingen die gericht zijn op kwaliteitsbevordering van de particuliere beveiligings- en recherchebranche. Daarnaast bevat de wet waarborgen voor de betrouwbaarheid van het personeel van recherchebureaus en beveiligingsorganisaties, een goede afstemming met het werk van de politie en de presentatie aan de burger. Tot vandaag was de Wet op de weerkorpsen en particuliere beveiligingsorganisaties van kracht. De daarin opgenomen bepalingen over beveiligingsorganisaties zijn nu overgeheveld naar de nieuwe wet. De wet op de weerkorpsen blijft bestaan.

De betrokken bureaus moeten de politie informeren over hun werkzaamheden en dienen een door het ministerie van Justitie goedgekeurde klachtenregeling te deponeren bij de korpschef. Medewerkers van de organisaties moeten toestemming hebben van de korpschef voordat zij aan het werk mogen. De al bestaande vergunningplicht blijft bestaan.

Opsporingsambtenaren mogen volgens de nieuwe wet niet werken voor beveiligingsorganisaties of een recherchebureau. Ook verbiedt de wet nadrukkelijk dat deze ambtenaren een dergelijk bureau of organisatie oprichten of in stand houden.

Er bestonden al opleidingseisen voor particuliere beveiligingsmedewerkers. Ook het personeel van particuliere recherchebureaus moeten nu aan de opleidingseisen voldoen net als het personeel met beveiligingstaken in dienst van bestuursorganen. Overigens mogen bestuursorganen geen beveiligingswerkzaamheden verrichten voor derden. Het beveiligingspersoneel mag zich alleen richten op de beveiliging van het eigen bestuursorgaan.

En verder zijn er eisen gesteld aan particuliere alarmcentrales. Zij moeten, net als nu het geval is, aan technische eisen voldoen. Om dit aan te kunnen tonen moeten zij gecertificeerd zijn door de Stichting Kwaliteitsborging Preventie.

De brancheorganisatie is uitgebreid betrokken bij met name het ontwikkelen van de regelgeving en de circulaires door middel van consultatierondes. De branche is daarop geïnformeerd via de koepelorganisaties en door middel van een mailing aan alle betrokken bureaus en organisaties. Tevens zijn de korpsbeheerders en de regiokorpsen van de politie geïnformeerd.

--------------

01 apr 99 12:19