Achtergrondinformatie nieuw weerbureau HWS

Datum nieuwsfeit: 01-04-1999

Weerbureau HWS

Op 1 april 1999 is een nieuw Weerbedrijf van start gegaan, BV Weerbureau HWS, voluit Holland Weer Services. Dit is een gevolg van het feit dat het KNMI zijn commerciële activiteiten op die datum beëindigt en heeft overgedragen aan het nieuwe weerbedrijf in Soest. Het besluit tot ontvlechting is twee jaar geleden genomen door de Minister van Verkeer en Waterstaat, die politiek verantwoordelijk is voor het KNMI. Dit op grond van het rapport "Markt en Overheid" van de Werkgroep Cohen, waarin wordt geadviseerd de commerciële activiteiten bij de overheid te beëindigen.

Weerpresentaties in de media horen tot de activiteiten die de nationale meteorologische dienst dient af te stoten en aan de markt moet overlaten. De noodzakelijke basisinformatie voor de weerberichten in de media, blijft wel afkomstig van het KNMI dat zijn gegevens, conform de daarvoor geldende vergoeding, levert aan de particuliere markt. De verdere bewerking voor presentaties en de distributie naar de media worden overgelaten aan de private sector.

Het KNMI richt zich als het nationale kennisinstituut op het gebied van weer, klimaat en seismologie volledig op zijn publieke taken. Daartoe horen algemene weersverwachtingen en waarschuwingen voor gevaarlijke weersomstandigheden, wetenschappelijk onderzoek, het inwinnen van data en algemene publieksinformatie. Verder de infrastructuur die daarvoor nodig is, zoals het meteorologisch waarneemnet, modelontwikkeling voor berekening van weersverwachtingen en luchtvaartmeteorologie.

Het KNMI blijft publieke weersverwachtingen maken, die gratis aan de samenleving ter beschikking worden gesteld, onder andere via internet. De inhoudelijke begrenzing van het weerbericht voor de samenleving is vastgelegd in een protocol. Dat maakt deel uit van de publieke taken waar het KNMI zich volledig op gaat richten. Die taken, inclusief de beschikbaarstelling van gegevens en het wetenschappelijk onderzoek, worden ondergebracht in een nieuwe Wet op het KNMI. Daarin wordt vastgelegd dat het KNMI de door de overheid aangewezen instantie is voor het uitbrengen van waarschuwingen bij gevaarlijk weer. In het kader van zijn publieke taken blijft het KNMI voor NOS Teletekst de informatie voor de pagina's 702, 704, 707, 708, 710 en 717 en de Nederlandse weerrapporten op pagina 705 produceren.

* Internetsite Weerbureau HWS,

Laatste wijziging: 1 april 1999