Weerbureau HWS van start

Vindplaats 3

HWS: Het Nieuws

Het laatste Nieuws

Weerbureau HWS van start.
Donderdag 1 april tekende de staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat Monique de Vries de notariële akte, waarin is vastgelegd dat de commerciële activiteiten van het KNMI worden ondergebracht bij BV Weerbureau HWS (Holland Weer Services), een privaat bedrijf in Soest.

Weerbureau HWS bedient zijn klanten met op maat gesneden weersverwachtingen zoals weersinformatie voor het maritiem bedrijfsleven en telefonische weerberichten. Andere doelgroepen zijn: agrarische sector, watersporters, bouwondernemingen, gladheidsbestrijders, media etc. Persoonlijk contact met de meteoroloog is 24 uur per dag mogelijk. Overigens blijft Weerbureau HWS gebruik maken van de data van het KNMI. Deze data wordt door het team van meteorologen (lees voormalig KNMI-ers) bewerkt tot speciefieke weerberichten.

Het KNMI gaat zich in de toekomst richten op zijn taak als het nationale kennisinstituut op het gebied van weer, klimaat en seismologie. Het besluit tot de ontvlechting is twee jaar geleden genomen door de Minister van Verkeer en Waterstaat, die politiek verantwoordelijk is voor het agentschap KNMI. Dit op grond van het rapport "Markt en Overheid" van de Werkgroep Cohen, waarin wordt geadviseerd de commerciële activiteiten bij de overheid te beëindigen.

Jan Dekker
(Algemeen Directeur)