AltaVista introduceert multimedia zoektechnologie

Datum nieuwsfeit: 01-04-1999

AV Photo & Media Finder vindt vrijwel ieder foto-, video- en audioformaat

AltaVista introduceert nieuwe multimedia zoektechnologie voor Internet

Gouda, 1 april 1999 - AltaVista, een dochteronderneming van Compaq Computer, heeft de functionaliteit van haar zoekdiensten voor Internet aanzienlijk uitgebreid met een nieuwe zoekmogelijkheid voor multimedia-informatie. De nieuwe AV Photo & Media Finder is geschikt voor het zoeken naar foto's, videoclips en audiofragmenten en is te vinden op www.altavista.com.

AV Photo & Media Finder is ontwikkeld door AltaVista met behulp van technologie van het Compaq Cambridge Research Laboratory. Gebruikers kunnen met deze nieuwe technologie eenvoudig zoeken naar verschillende mediaformaten. AV Photo & Media Finder heeft links met meer dan 17 miljoen verschillende foto's, video's en audioclips in zeer uiteenlopende formaten, zoals MP3, RealAudio, WAV, AU voor audio, en RealVideo, QuickTime, ASF, MPEG en AVI voor video. Dit betekent dat vrijwel ieder mediaformaat op het web is terug te vinden via AltaVista.

AV Photo & Media Finder vormt een logische uitbreiding op de andere innovatieve technologieën en krachtige zoekcapaciteiten van AltaVista. Eerder introduceerde AltaVista de AV PhotoFinder, de eerste zoekindex voor foto's, die meer dan 10 miljoen beelden van het web bevat.

Eenvoudig zoeken
Met behulp van AV Photo & Media Finder wordt het zoeken naar foto's, video's en geluid net zo eenvoudig als het zoeken naar een trefwoord in een tekstbestand. Via AltaVista (www.altavista.com), tikken gebruikers hun zoekopdracht in en de resultaten worden direct getoond als miniatuurafbeeldingen met korte omschrijvingen, gesorteerd naar relevantie en belang. Door te klikken op de foto, de videoclip of het audiofragment naar keuze, worden de gebruikers onmiddellijk naar de betreffende homepage geleid, waar ze het gezochte bestand kunnen bekijken.

AltaVista
AltaVista Company is een dochteronderneming van Compaq Computer Corporation. Al vanaf 1995 is AltaVista voorloper op het gebied van zoektechnologie voor het wereldwijde web. AltaVista heeft vanaf het begin nieuwe standaards gesteld, zoals het indexeren van het gehele Internet, het leveren van de eerste vertaaldiensten en de AV Family Filter-zoekmogelijkheden. Dankzij een uitgebreid aanbod van diensten, informatie en ontspanning wordt AltaVista beschouwd als een van de aantrekkelijkste sites op Internet. AltaVista breidt haar bestaande aanbod voortdurend uit met nieuwe functionaliteit en sluit overeenkomsten met belangrijke Internet-partners om het Internet sneller, beter en effectiever toegankelijk te maken voor alle gebruikers, ongeacht hun kennisniveau. Meer informatie is te vinden op www.altavista.com of www.av.com.

Compaq Computer Corporation - een Fortune Global 100 company - is wereldwijd leverancier van informatietechnologie. Compaq is het op één na grootste computerbedrijf ter wereld en marktleider op het gebied van de productie en verkoop van personal computers. Compaq ontwikkelt en levert een breed scala aan hardware- en softwareoplossingen inclusief services voor consumenten tot en met high-end enterprise computing omgevingen. Zo biedt het bedrijf fouttolerante bedrijfskritische oplossingen, netwerk- en communicatieproducten, server-systemen, workstations, zakelijke desktop- en notebookproducten en consumenten pc's. Het bedrijf is toonaangevend op het gebied van milieuvriendelijke programma's en bedrijfsvoering. Compaq-producten worden verkocht in meer dan 100 landen via een wereldwijd netwerk van Compaq Business Partners. Het bedrijf is opgericht in 1982. Compaq is gevestigd in Houston, Texas. In Nederland is het hoofdkantoor van Compaq Computer B.V. gevestigd in Gouda.

Meer informatie over Compaq en haar producten, alsmede klantenondersteuning is beschikbaar op www.compaq.nl.

Achtergrondinformatie:
Compaq Computer B.V., Ingrid Martens, Marketing Communications Manager, tel.nr. 030 - 283 2565, of
Monogram Communication Strategies (MCS) BV, Perlita Fränkel, tel.nr. 023-
562 82 08.