Succesvol jaar voor DaimlerChrysler

Keywords:

2 april 1999

Succesvol jaar voor DaimlerChrysler

DaimlerChrysler verwacht een continue groei van al zijn activiteiten, in het bijzonder in de beide thuismarkten Noord-Amerika en West-Europa. Tijdens de presentatie van de jaarcijfers in Stuttgart op 31 maart 1999 werd de verwachting uitgesproken dat de automotive divisies verdere groei zullen realiseren, zelfs binnen een stagnerende of mogelijk licht dalende markt in sommige delen van de wereld. DaimlerChrysler verwacht in 1999 een omzet in 1999 van 137 miljard euro, in 2001 zal deze zijn toegenomen tot 153 miljard euro, waaraan alle bedrijfsonderdelen zullen bijdragen. Ook wordt een verdere groei van de winst verwacht. Topman Jürgen Schrempp kondigde aan dat de integratie van DaimlerChrysler snel en succesvol verloopt. "De integratie is op de goede weg. We hebben veel doelstellingen bereikt en horden genomen waarop veel andere fusies stukliepen. We kunnen echt claimen dat de mensen van DaimlerChrysler de potentie van deze fusie in prestaties omzetten. We zijn één bedrijf." DaimlerChrysler verwacht het grootste gedeelte van de integratie tegen het eind van het jaar 2001 te hebben voltooid. In 1999 zal dankzij de synergievoordelen al 1,3 miljard euro worden bezuinigd. Schrempp's collega Bob Eaton ziet ook in Noord-Amerika een sterke markt: "Er is weinig kans op recessie, de inflatie is laag, de werkgelegenheid is goed, het vertrouwen van de consument is positief en de rente is laag. De Verenigde Staten zijn weliswaar niet zo sterk als Europa, maar we zien goede mogelijkheden voor DaimlerChrysler."

Eind 1998 had DaimlerChrysler 441.502 werknemers in dienst: het aantal werknemers in Duitsland nam met 7.764 toe tot 233.030 en in de Verenigde Staten met 5.785 tot 117.048. In totaal werden in 1998 19.000 nieuwe arbeidsplaatsen gecreëerd.

De verkopen van Mercedes-Benz en smart stegen in 1998 met 29 procent tot 922.795 eenheden. Ook de merken Chrysler, Plymouth, Jeep en Dodge boekten een record met een totaal van 3.093.716 stuks, 7 procent meer dan in 1997. De winst van deze divisie steeg van 3,4 miljard euro tot 4,1 miljard euro in 1998, de grootste bijdrage aan de totale winst van de Group. Ook de vrachtwagendivisie, bestaande uit Mercedes-Benz, Freightliner, Sterling en Setra, zette zijn groei in 1998 voort.