KPN Broadcast legt Internet-backbone met VS via satelliet

Datum nieuwsfeit: 02-04-1999
KPN

Datum: 2/4/1999 16:14, Categorie: telecom KPN Broadcast verzorgt satellietverkeer tussen Amerika en Europa voor Internet Skyway

KPN Broadcast heeft met Internet Skyway (Duitsland) een contract gesloten voor het verzorgen van een Internet backbone-verbinding via de satelliet. Hiermee wordt sinds 1 april het Internet backbone tweewegverkeer vanuit Amerika via de satelliet afgeleverd bij tientallen Internet serviceproviders in Europa. Met de inzet van de satelliet worden de bestaande kabelverbindingen ontlast. Al langere tijd verzorgt KPN het zogenaamde Internet Push en Caching verkeer voor Skyway in Europa.

Voor deze dienstverlening maakt KPN Broadcast als eerste gebruik van een Eutelsat-satelliet boven de Atlantische oceaan. Deze is hiervoor speciaal van positie veranderd zodat een transatlantische Internetverbindingen mogelijk is. KPN Broadcast heeft voor deze opdracht een 72 Mhz transponder permanent op deze Eutelsat-satelliet gereserveerd.

Internet pushverkeer is verkeer dat vanuit een punt naar vele andere punten wordt verstuurd. Dat is het geval bij een abonnement op een bepaalde nieuwsgroep of elektronische krant die elke dag bij de abonnee bezorgd moet worden. Internet caching is een service die ervoor zorgt dat veel bezochte internetsites lokaal bij de Internet serviceproviders geplaatst worden. Voorbeelden daarvan zijn het Lewinsky rapport en de beelden van de pathfinder vanaf Mars.

KPN Broadcast verzorgt naast internetverkeer ook het transport van radio en televisiesignalen voor tal van publieke- en commerciële omroepen in binnen en buitenband zoals het NOB, RTL, Fox en Canal+. Internet klanten zijn onder meer EUnet en Verinet.