Reactie PvdA-fractie op de reorganisatieplannen CBS

Partij van de Arbeid

Reactie PvdA-fractie op de reorganisatieplannen van het CBS

1 april 1999 PvdA-voorlichting

De PvdA-fractie heeft kennisgenomen van de voorgenomen maatregelen van de minister van Economische Zaken om het CBS efficiënter en effectiever te laten functioneren. Dit zal op eigen merites moeten worden beoordeeld. De PvdA-fractie staat echter uiterst kritisch ten opzichte van de invulling en de plaats van de resterende arbeidsplaatsen. De minister stelt voor in Heerlen nog geen 330 van de huidige 950 arbeidsplaatsen te handhaven. Daarnaast zouden 270 banen naar Voorburg worden overgeheveld.

De PvdA-fractie betreurt dat in deze voornemens geen rekening houden met de afspraken in het Regeerakkoord in het kader van het regiocontract met het Zuiden. Daarbij is van belang aan te sluiten bij de verplichtingen die het Rijk eerder is aangegaan omtrent de werkgelegenheid van de Rijksoverheid in het Zuiden van het land. De PvdA-fractie is van mening dat de voorstellen van de minister niet alleen op eigen merites beoordeeld kunnen worden maar eveneens in de context van deze afspraken.

Woordvoerder: Desirée Duijkers