Siemens introduceert Simatic S7 software-redundantie

Siemens Nederland N.V.

A&D AS 1298.116 h

Den Haag, woensdag 31 maart 1999

Voordelige oplossing voor verhoogde beschikbaarheid bij automatisering van niet-tijdkritische productieprocessen

Met het softwarepakket 'Simatic S7 software-redundantie' beschikken Simatic controllers S7-300 en S7-400 automatiseringssystemen over een verhoogde beschikbaarheid voor toepassing bij niet-tijdkritische productieprocessen. Deze voordelige oplossing wordt toegepast in applicaties, waarbij omschakeltijden in secondes toelaatbaar zijn. Voor veel applicaties is deze tijdsduur acceptabel, zoals voor de procesbesturing van drinkwatervoorziening, koelwatercircuits, regeling en bewaking van temperaturen en niveaus, het besturen van verkeersstromen in het wegverkeer en in tunnels en de verwerking van meetwaarden.

Siemens is met Simatic als enige leverancier ter wereld in staat de functionaliteit 'verhoogde beschikbaarheid' te realiseren zonder speciale hardware toe te passen. Voor een automatiseringsoplossing met verhoogde beschikbaarheid door middel van Simatic controllers S7-300 en/of S7-400 in combinatie met het softwarepakket Simatic S7-software-redundantie kan men dan ook volstaan met het toepassen van standaardapparatuur. Hiertoe complementeert men de controllers met decentrale periferie-apparaten voor koppeling met procesperiferie. Voor het bedienen en visualiseren heeft men de keuze uit het brede spectrum operatorpanels uit het Simatic HMI-programma en/of het SCADA-systeem Simatic WinCC.
Voor een configuratie bestaande uit twee Simatic S7-400-controllers met als CPU de 414-2DP, vier I/O-stations uit het ET 200M-systeem die via Profibus met de controllers zijn gekoppeld en vier kilobyte aan over te dragen data voor de software-redundantie is als omschakeltijd slechts 1,2 seconde nodig.

De ontwikkeling van het softwarepakket 'Simatic S7 software-redundantie' is een onderdeel van het leveringsspectrum bij Simatic, waarbij men de keuze heeft tussen systemen met verhoogde beschikbaarheid, fail safe-uitvoering of met redundantie.

Nadere inlichtingen voor de lezer:
divisie Industriële Producten en Energieverdeling tel. (070) 333 3515

Nadere inlichtingen voor de redactie:
afdeling Persvoorlichting, Bernard H. Bos
tel. (070) 333 2325