Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Pearle Alfa 156 Challenge eind april op Zandvoort

Datum nieuwsfeit: 05-04-1999
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten

Zandvoort, 5 april 1999

 

Pearle Alfa 156 Challenge zowel
voor jonge als geroutineerde coureurs

 

Zes jaar geleden debuteerde de Alfa 155 in het befaamde DTM-kampioenschap in Duitsland. Het werd voor het Italiaanse merk Veni, vidi, vici, komen, zien en overwinnen. De onverslaanbaar geachte Mercedessen van Norbert Haug werden geklopt en de titel ging naar het Italiaanse merk.

Echter: de wereld draait door. De 155 is inmiddels vervangen door de bijzonder fraaie Alfa Romeo 156 2.0 Twin Spark, de auto van het jaar 1998. Met de raceversie van de 156 werd van meet af aan in het Italiaanse Supertoerwagenkampioenschap driftig geraced. En in Duitsland reed vorig jaar de 156 in zowel de Deutsche Tourenwagen Cup als in de STW-Cup.

Maar de primeur van een Alfa 156 merkenrace is er voor Nederland. De Pearle Alfa 156 Challenge. De eerste merkenrace in Europa, waarvoor van de eerste dag af grote belangstelling bestond van de zijde van de Nederlandse coureurs.

Niet ten onrechte want de auto's konden raceklaar geleverd worden tegen een uiterst redelijke prijs.

Vijf races van de Pearle Alfa 156 Challenge worden op het Circuit Park Zandvoort verreden.

Twee op de Belgische circuits van Francorchamps en Zolder. Een week na de openingsraces op het Circuit Park Zandvoort eind april volgt de vuurproef voor de Challengerijders, racen op het Grand Prixcircuit in de Ardennen met als meest geduchte bocht Eau Rouge waar de mannen van de jongens worden gescheiden.

Een knik die alles van materiaal en rijder eist, waarin, mits snel genomen, de auto diep uit de veren komt en even lijkt te gaan zweven terwijl er dan met een groot hart vol gas gegeven dient te worden heuvel op.

Een ander hoogtepunt voor de rijders is natuurlijk de wedstrijd tijdens de Marlboro Masters in augustus als 80.000 raceenthousiasten de tribunes zullen bevolken en duizenden genodigden, VIP's en internationale journalisten uit alle delen van de wereld aanwezig zijn.

Geluid

Een nieuwe lente, een nieuw geluid, zo stond het in het recente Grand Prixboek van Anjes Verhey. Het even fraaie als enerverende geluid dus van een veld vol Alfa's 156, aangedreven door de 2.0 liter Twin Spark motor met een vermogen van 185 pk.

Een merkenrace waarin alle auto's gelijkwaardig zijn en de verschillen tussen de toprijders dus minimaal.

De motor, de stoere 2.0 Twin Spark 16 V, is 'bescheiden' getuned want de standaardversie beschikte al over een ruime hoeveelheid pk's.

De auto is voorzien van een kortere eindoverbrenging, een verlaagde wielophanging, en lichtmetalen wielen met Michelinracebanden.

Bij aflevering zijn de auto's geheel geprepareerd. Turn key, ready tot race, was het uitgangspunt waarbij men mikte op zowel jonge coureurs als ervaren rijders.

De preparatie geschiedt bij Fiat Auto Corse in Italië, de sportafdeling van de fabriek waar men in het verleden de rallyauto's bouwde die Lancia zes wereldtitels bracht en ook de in het DTM zo succesvolle Alfa's werden er gebouwd.

Het befaamde blad Autovisie participeert in de Challenge en de redacteuren van dat blad, Thomas Bangma en Dick Braakhekke zullen om beurten een Alfa 156 besturen en hun indrukken en ervaringen in hun eigen blad beschrijven.

De Pearle Alfa Challenge is duidelijk een stap omhoog voor coureurs uit andere klassen.

Vandaar dat de voormalige en zo succesvolle Gaby Uljee van de partij is. Uljee wil laten zien dat ze niet alleen in een Saxo kan winnen maar ook in een Alfa kampioen kan worden.

Ze zal er hard aan moeten trekken want de concurrentie is formidabel

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie