Rode Kruis tracht contact Kosovaarse families te herstellen

Datum nieuwsfeit: 06-04-1999
Rode Kruis Vlaanderen

Persbericht

Rode Kruis tracht contact binnen families van Kosovaarse vluchtelingen te herstellen

Door het aanhoudend geweld in Joegoslavië stromen dagelijks duizenden Kosovaarse vluchtelingen over de grenzen van Albanië, Macedonië en Montenegro. Vaak hebben deze families verwanten in andere landen die zij door hun moeilijke situatie niet kunnen bereiken. De gewone postverbindingen zijn immers door de oorlog uitgevallen. Toch is er nog contact mogelijk via 'rodekruisberichten'. Dit zijn korte briefjes waarmee de vluchteling een teken van leven kan geven en die via het rodekruisnetwerk worden uitgewisseld. Uitgangspunt is wel dat men elkaars verblijfplaats moet kennen. Zolang de situatie niet gestabiliseerd is kunnen enkel de vluchtelingen rodekruisberichten naar hun familie sturen. Op dit moment is het nog niet mogelijk berichten naar de vluchtelingen te sturen.

Het plotse vertrek is er echter oorzaak van dat veel mensen niet weten waar hun familieleden zich bevinden. "Wij krijgen dagelijks telefoontjes van verontruste familieleden in Vlaanderen die sedert enige tijd zonder nieuws zijn van hun verwanten die in Kosovo wonen of woonden", vertelt Nadia Terweduwe, hoofd van de dienst Opsporingen van Rode Kruis-Vlaanderen.

"Leven in ongerustheid valt zeer zwaar. Het Rode Kruis is zich daar ter dege van bewust." gaat Nadia Terweduwe verder. "Zodra het in de regio wat veiliger wordt en de vluchtelingen zich (tijdelijk) gevestigd hebben zal het Rode Kruis proberen de contacten met de achtergeblevenen in Kosovo te herstellen." besluit Nadia Terweduwe. Het 'Centraal Opsporingsbureau' van het Internationale Rode Kruis zal dan in samenwerking met de plaatselijke rodekruisverenigingen op zoek gaan naar vermiste personen.

Wie inlichtingen zoekt over familieleden in het gebied kan steeds contact opnemen met Nadia Terweduwe en haar collega's op het nummer (02)349.55.36.

Brussel, 1 april 1999

Voor meer informatie kan u terecht bij Jan Snoeck, tel. kantoor: (02)645.45.01, gsm (075)64.00.23, fax: (02)646.04.41, e-mail: press@redcross-fl.be
of bij Nadia Terweduwe, tel.kantoor: (02)349.55.36 Rode Kruis-Vlaanderen-Perszaken, Vleurgatsesteenweg 98, 1050 Brussel.