NMa gaat fusie loterijen nader onderzoeken

Persbericht 9907

Den Haag, 29 maart 1999

NMa gaat fusie loterijen nader onderzoeken

De directeur-generaal van de Nederlandse mededingingsautoriteit (NMa) heeft besloten, dat voor de toetsing van de voorgenomen fusie tussen de Staatsloterij, SNS of Lotto en de BankGiroLoterij een diepgaand onderzoek noodzakelijk is. De NMa heeft heden aan de partijen kenbaar gemaakt dat voor het tot stand brengen van de concentratie een vergunning is vereist. De NMa heeft reden om aan te nemen dat door de fusie een economische machtspositie kan ontstaan of worden versterkt waardoor de concurrentie op de Nederlandse markt significant wordt belemmerd.

Alle betrokken partijen zijn actief op de markt voor kansspelen. De Stichting Exploitatie Nederlandse Staatsloterij (SENS) organiseert de loterijactiviteit Staatsloterij; de Stichting De Nationale Sporttotalisator (SNS) of Lotto organiseert sportprijsvragen, lotto’s, cijferspelen en krasloten; de Stichting Uitvoeringsorgaan Financiële Akties (SUFA) organiseert de BankGiroLoterij, waarbij het bank- of girorekeningnummer als lotnummer fungeert. De opbrengsten van deze loterij-activiteiten worden verdeeld onder diverse maatschappelijke organisaties op het gebied van cultuur, welzijn, volksgezondheid en sport.

De markt voor kansspelen, die nationaal van aard is, is door overheidsregelgeving streng gereguleerd. Volgens de NMa weerhoudt dit de partijen er echter niet van om onderling te concurreren. Dit blijkt onder andere uit het feit, dat de exploitanten actief proberen hun omzet te vergroten via indringende reclameacties, het verhogen van geldprijzen, het maken van variaties op bestaande kansspelen en het uitbreiden van het aantal verkooppunten. In haar onderzoek is de NMa tot de voorlopige conclusie gekomen, dat de partijen na de fusie een aanzienlijk marktaandeel zullen krijgen op de markt voor algemene loterijactiviteiten. Ook is de NMa van mening, dat de nieuwe onderneming na de fusie mogelijk een machtspositie krijgt op het gebied van het distributienetwerk van kansspelverkopers. Deze punten zullen in het onderzoek na de vergunningaanvraag nader worden bekeken.

Noot voor redacties