Jonge Soaylammetjes in Ilperveld te aanschouwen

Datum nieuwsfeit: 07-04-1999

Soaylammetjes springen hoger
JONG GRUT IN ILPERVELD TE AANSCHOUWEN

LANDSMEER - Zoals een Soaylammetje huppelt, huppelt geen enkel ander schaap. In het Ilperveld, het grootste natuurgebied van de Stichting Het Noordhollands Landschap, zijn ze met tientallen tegelijk te zien. Dit is dan ook de uitgelezen tijd om een roeibootje van de stichting te huren en het Ilperveld in te gaan. Of mee te varen met een van de vele vaarexcursies die Het Noordhollands Landschap er organiseert. Vanaf het water ziet men de halfwilde schaapjes boven het gras uit springen.

Soayschapen zijn afkomstig van een kleine eilandengroep ten westen van Schotland. Ze zijn in het Ilperveld uitgezet als graaskrachten. Al etend helpen deze schapen dit gebied te beheren. Ze houden de veenvegetatie kort, en dat komt ten goede aan de vogelrijk-dom in dit gebied. Het zijn zeer zelfstandige, bijna schuwe dieren. In tegenstelling tot de bekende Texelse schapen rollen deze gewoon door als ze eenmaal op hun rug zijn beland. Ook de bevalling doen ze over het algemeen liever zonder menselijke hulp. Het resultaat is nu in volle glorie te zien. Gemiddeld lammert een Soay wat later dan een Texelaar.

Dit is allemaal te zien vanuit een bootje, want de meeste weilanden in het Ilperveld zijn niet begaanbaar. De aanwezige weidevogels zouden dan alleen maar verstoord worden. De roeiroute loopt echter vlak langs de weiden waar de lammetjes huppelen. Wanneer men lid is van Het Noordhollands Landschap kan men gratis een roeiboot meekrijgen. Niet-leden betalen f 35,- voor een dagdeel. Na een telefoontje met het bezoekers-centrum Ilperveld ligt er een boot voor u klaar. Het telefoonnummer is: 020-4825520.

Het Bezoekerscentrum Ilperveld is overigens elk weekend vanaf 1 april open. Tussen 10.00 en 17.00 uur is iedereen welkom. Het centrum ligt aan het Noordhollandsch Kanaal tegen over het dorpje Watergang. Om precies te zijn: Kanaaldijk 32 te Landsmeer.

Overigens organiseert Het Noordhollands Landschap ook veel vaarexcursies. Juist in deze broedtijd is het een genot om onder begeleiding de talloze Ilperveldbewoners te bewonderen en vooral te beluisteren. De excursies zijn op de volgende data: 11 april om 13.30 uur, 18 april om 13.30 uur, 25 april om 8.00 uur en 30 april om 19.00 uur. De excursies duren afhankelijk van het weer ongeveer 2,5 uur. De kosten zijn f 12,50 (leden betalen f 7,50 en kinderen f 5,-). Laarzen meenemen is handig. Aanmelding graag even bij Het Noordhollands Landschap op telefoonnummer 0251-659696.

Voor inlichtingen over bovenstaand persbericht kunt u contact opnemen met Johan Stuart, 0251-659750, privé 023-5389481 of mobiel 06-53129644. E-mail: (NHL@tref.nl)

Castricum, 7 april 1999