Zalm stuurt nota over euro en wetgeving naar Kamer

Datum nieuwsfeit: 07-04-1999
Vindplaats 2
expostbus51

MINISTERIE FIN

www.minfin.nl

MIN FIN: NOTA OVER EURO EN WETGEVING

PERSBERICHTNR. 99/071 Den Haag 07 april 1999

ZALM STUURT NOTA OVER EURO EN WETGEVING NAAR DE KAMER

De invoering van de euro vergt aanpassingen voor de gehele Nederlandse wet- en regelgeving. Alle guldensbedragen in de Nederlandse wet- en regelgeving moeten worden omgezet in eurobedragen. Dit brengt een grote wetgevingsoperatie met zich mee. Daarvoor geldt bovendien een harde deadline: de omzetting moet op 1 januari 2002 zijn gerealiseerd. Dit schrijft minister Zalm in een nota die hij vandaag, mede namens zijn collega van Justitie, naar de Eerste en Tweede kamer heeft gezonden.

Naast de op 1 januari 1999 tot stand gebrachte aanpassingen van bank- en muntwet, moeten uit het oogpunt van duidelijkheid, efficiency en toepasbaarheid alle in de wet- en regelgeving voorkomende guldensbedragen voor 1 januari 2002 worden omgezet in eurobedragen. Om een dergelijk omvangrijk wetgevingsproject tijdig tot een goed einde te brengen, is in deze fase politieke besluitvorming nodig. De regering doet in de nota voorstellen voor de inhoud en de aanpak van de omzettingsoperatie. De integrale tekst van de nota is te vinden op de internetsite van het Ministerie van Financiën: www.minfin.nl

Woordvoerder: drs. S.A.E. Schrover
tel.nr.: 070 - 342 8402