Symposium: Ecologische geschiedenis

Datum nieuwsfeit: 08-04-1999

Symposium Ecologische Geschiedenis

Stichting Net Werk voor de Geschiedenis van Hygiëne en Milieu / Vrije Universiteit Amsterdam

Beyond natural local ecosystems: long-distance trading in fish and wood in the Netherlands, 1300-1700

Plaats: Vrije Universiteit Amsterdam 8 april 1999

Dagvoorzitter: Prof. Dr. C.A. Davids

9.30 Zaal open

10.00 Prof.Dr. R.C. Hoffmann (York University, Toronto, Canada), 'Frontier Fishing for Medieval Consumers: Hering, Stockfish, Sardines, Hake, Tuna'.

10.50 Prof.Dr. L. Hacquebord (Arctisch Centrum, Groningen), 'Four Centures Whaling in Spitsbergen and its impact on the Arctic Ecosystem'.

11.45 Discussie. Inleiding door de referent, Dr. W. Verstegen (Vrije Universiteit, Amsterdam).

12.30 Lunch

13.30 Dr.Ir. D. de Vries, (Rijksdienst voor de Monumentenzorg, Zeist), 'Timber in Late Medieval Roofs'.
14.20 Drs. M. Manders (Nederlands Instituut voor Scheeps- en onderwaterarcheologie, Lelystad), 'Wood, Barrels and Trade. Analytical Prospects of a Sixteenth Century Shipwreck Assemblage'.
15.10 Discussie. Inleiding door de referent, Dr. H. van Zon (Rijksuniversiteit Groningen).

16.00 Afsluiting door de dagvoorzitter, Prof.Dr. C.A. Davids (Vrije Universiteit, Amsterdam).

Aanmelding
Het symposium 'Beyond local ecosystems: long-distance trading in fish and wood in the Netherlands, 1300-1700' wordt gehouden op de Vrije Universiteit te Amsterdam (station Amsterdam Zuid/WTC) onder auspiciën van het zwaartepunt Ecologische Geschiedenis van het Leerstoelgebied Economische en Sociale Geschiedenis en de Stichting Netwerk voor de geschiedenis van Hygiëne en Milieu. De voertalen zijn Engels en Duits. Er zal een bijdrage van circa f 15,- worden gevraagd voor de inwendige verzorging. Vanwege de beperkte ruimte worden deelnemers toegelaten in volgorde van aanmelding.

Opgave en informatie, graag per e-mail, bij: Petra van Dam, (svlinder@bart.nl); tel. 071-5224421; VU, Geschiedenis, De Boelelaan
1105, 1081 HV Amsterdam.

Stichting Net Werk voor de Geschiedenis van Hygiëne en Milieu, Winselerhof 56, 5625 LZ Eindhoven, e-mail (mdaru@iae.nl); tel. 040-2423814.