Politiebericht Groningen / Haren

Persberichten stad Groningen / Haren/

Berichten district Groningen / Haren

Zwaar vervoer

Op de Weg der Verenigde Naties werd gisteren in samenwerking met de Rijksverkeersinspectie een controle gehouden op het zware transport. Er werden 29 vrachtauto-combinaties gecontroleerd. Vier bestuurders kregen een proces-verbaal voor overtredingen van de Rijtijdenwet. Bovendien werden de auto's van twee Poolse chauffeurs voor 8 uren stil gezet. Een bestuurder van een combinatie uit Deil bleek bijna 50 % te zwaar beladen te zijn. Hij kreeg eveneens een proces-verbaal en moest een deel van de lading afladen.

Drugsdealers en gebruikers
Op de Boteringesingel werd een 20-jarige drugsdealer aangehouden met enkele grammen cocaïne. Hij trachtte bij het passeren van agenten juist zijn dope aan de man te brengen. Na verhoor werd hij heengezonden. Ook op de Nieuwstad werden twee mannen van 26 en 27 jaar aangehouden voor dealactiviteiten. Zij werden eveneens na verhoor en het inleveren van hun gebruikershoeveelheid dope heengezonden. Een 36-jarige gebruiker werd aangehouden voor het veroorzaken van overlast in de portieken aan de Hoekstraat. Hij bleek bovendien nog te moeten worden gehoord voor andere stafbare feiten. Daarvoor werd hij ingesloten.

Inbrekers aangehouden
Op de Hoekstraat werden twee mannen uit Groningen en Leeuwarden, 28 en 29 jaar, aangehouden nadat zij bij een prostituee goederen wilden slijten. Agenten zagen de mannen met een volle sporttas het pand in de Hoekstraat ingaan. Toen de agenten even later ook poolshoogte gingen nemen verklaarde de bewoonster dat de mannen haar gestolen goederen wilden verkopen. Bij nader onderzoek bleek dat de beide verdachten even tevoren hadden ingebroken in een woonboot aan de Turfsingel. Hier werd een videorecorder en een paspoort van de bewoonster weggenomen. Beide verdachten werden ingesloten.

Alcohol
Op de Friesestraatweg werd een 21-jarige Groninger aangehouden voor het rijden onder invloed. Bij controle bleek de man bijna 0,8 promille in zijn bloed te hebben. Hij kreeg een proces verbaalk en rijverbod.

Diefstal telefoon
Gisterochtend hield de politie op de Grote Markt een 25-jarige man uit Groningen aan. De man had bij een prostituee aan de Nieuwstad een mobiele telefoon weggenomen. Op basis van het signalement kon hij worden opgespoord. Hij werd na verhoor heengezonden.

Diefstal velgen
Een 76 -jarige man uit Groningen deed gisteren aangifte van de diefstal van zijn vier auto wielen. De man kwam na enige dagen weer bij zijn geparkeerd staande auto aan de Castorstraat en constateerde dat zijn auto was gestript. Alle vier wielen bleken te zijn weggenomen, terwijl de auto op de assen op straat stond. Vermoedelijk is het de daders om de aluminiumvelgen van de auto te doen geweest.

Kerstballen op straat
Aan het Schuitendiep werd gisteravond een 34-jarige stadjer aangehouden. De man had ingebroken in een flat aan het Schuitendiep. Daar werd door hem kerstversiering uit een kast gehaald. De kerstballen gooide hij op straat kapot. In zijn kleding troffen agenten de kerstverlichting en bedrading aan. Bovendien was hij in het bezit van een gestolen fiets. De man werd ingesloten.

Overval benzinestation
Gisteravond werd op de Europaweg een benzinestation overvallen. Een ongeveer 30-jarige verdachte bedreigde het personeelslid en enkele aanwezige klanten met een pistool en eiste geld. Onder bedreiging deed het personeelslid het aanwezige kasgeld in een tas en gaf dit de verdachte. Hierna vluchtte de overvaller op een fiets richting Damsterdiep. Hoe groot de buit is, is nog onbekend.

Overval telefoonwinkel
Een medewerker van een telefoonwinkel aan de St.Jansstraat werd gisteravond overvallen door een tweetal jeugdige verdachten. De beide verdachten, ongeveer 15 a 16 jaar, kwamen de winkel binnen en dwongen de medewerker onder bedreiging van een vuurwapen op de grond te gaan liggen. Hierbij kreeg hij een klap op het hoofd. De verdachten namen vervolgens mobiele telefoons, telefoonkaarten en andere goederen weg. Vervolgens vluchtten de beide daders achtervolgd door de medewerker. Op straat werd door de verdachten op de medewerker geschoten. Hierbij werd niemand geraakt. De verdachten vluchtten daarna in een gestolen auto. De medewerker moest zich voor een hoofdwond laten behandelen in het ziekenhuis.

Voor nadere informatie; afdeling voorlichting, 050 5995010