Milieuorganisaties: Meer preventie via vergunningen

Datum nieuwsfeit: 08-04-1999
Stichting Natuur en Milieu

Utrecht, 8 april 1999

Milieuorganisaties dagen overheden uit meer aan preventie te doen via vergunningen

Tien milieuorganisaties hebben voor het tweede opeenvolgende jaar in milieuvergunningprocedures extra gelet op energie- en grondstoffenbesparing, vermindering van verkeer en vervoer en afvalpreventie. Ruim twintig vergunningen van allerlei bedrijven werden onderzocht. Ook in 1998 namen de vergunningverleners deze onderwerpen in veel gevallen nog niet serieus.

Dat blijkt uit het tweede tussenrapport 'Vernieuwing van zes provinciale milieufederaties', de Waddenvereniging, Vereniging Milieudefensie, Vereniging Stedelijk Leefmilieu en Stichting Natuur en Milieu. De organisaties zijn teleurgesteld. De Milieubalans 1998 laat zien dat de omvang van energiegebruik, afval en verkeer in Nederland nog steeds toeneemt. Alle zeilen moeten dus worden bijgezet, ook via de milieuvergunningen. De organisaties doen vergunningverleners op grond van hun bevindingen praktische aanbevelingen voor verbetering.
Het rijksmilieubeleid geeft de milieuvergunning een steeds grotere rol om ervoor te zorgen dat bedrijven minder energie verbruiken en minder afval produceren. Ook voor een zuiniger gebruik van grondstoffen en het terugdringen van verkeer en vervoer van en naar bedrijven is de vergunning een goed instrument. Er komt bovendien steeds meer duidelijkheid over welke voorschriften wel of niet gesteld mogen worden.
De milieuorganisaties dagen daarom alle milieuvergunningverlenende overheden uit om (meer) aan preventie via de milieuvergunning te doen. Welke overheid wordt Preventiekampioen 2000? Vergunningverleners, die vinden dat zij voor die eretitel in aanmerking komen, kunnen tot 1 oktober 1999 daarvoor bewijs aandragen in de vorm van vergunningenvoorschriften en berekeningen of ramingen van te besparen energie, afval, grondstoffen en vervoer. De brief met de aankondiging van dit kampioenschap is vandaag naar alle gemeenten en provincies verzonden. Wie durft te laten zien dat het ernst is met preventie? Volgend jaar zullen de milieuorganisaties hun eindrapport publiceren en de Preventiekampioen 2000 bekendmaken.

Het rapport 'Vernieuwing milieuvergunning, bevindingen over 1998' is te bestellen bij MilieuBoek in Amsterdam, tel. 020-6244989, fax 020-6235203 (prijs: /17,50 excl. verzend- en administratiekosten). Nadere inlichtingen:

Stichting Natuur en Milieu, Marga Robesin tel. 030-2348286 Marijke Brunt 030-2348212

Waddenvereniging, Geertjan Smits 050-3124900

Vereniging Milieudefensie, Bram Verkerke 020-5507355