3Com en Alcatel akkoord over verregaande samenwerking

Datum nieuwsfeit: 09-04-1999

3Com en Alcatel akkoord over verregaande samenwerking

Bedrijven roepen open industrie-forum in het leven. Eerste mobiele communicatie-producten volgen binnen een jaar

Maarssen, 9 april 1999 - 3Com en Alcatel hebben vandaag aangekondigd het eens te zijn over de gezamenlijke aanpak voor het bevorderen van het naar elkaar toegroeien van draagbare computersystemen en apparatuur voor telecommunicatie. De samenwerking tussen beide bedrijven - elk toonaangevend in de eigen markt - zal naar verwachting binnen een jaar in concrete producten resulteren.

Beide bedrijven hebben de intentie de samenwerking via een open forum te laten verlopen, met als doel een hoogwaardige, standaard Application Programming Interface (API) te ontwikkelen voor de communicatie tussen handheld computers en draagbare telefoons. Het forum staat open voor iedereen die zich op deze markten begeeft, hetzij voor eigen inbreng, hetzij voor afname van de ontwikkelde API. Daarnaast zijn beide bedrijven zijn van plan om ten behoeve van service providers en hun klanten een software-platform te ontwikkelen dat gebaseerd zal zijn op bestaande server-technologie van zowel 3Com als Alcatel. 3Com's huidige Web Clipping en Alcatel's HomeTop server-toepassingen zullen een brede reeks waardetoevoegende diensten mogelijk maken voor bestaande en toekomstige (draadloze) technologieÎn. Mogelijke voorbeelden van dergelijke oplossingen zijn: personal information management, gecombineerde spraak- en databerichten, persoonlijk telecom-beheer en toegang tot informatie op het web met behulp van web-clipping technieken. De diensten zouden beschikbaar zijn voor gebruikers van informatie-terminals, zoals PC's, handheld computers, telefoon met ingebouwde beeldschermen of gewone draagbare telefoons.

Synchronisatie
Om te beginnen zullen de connected organizers van 3Com's Palm Computing divisie - volgens IDG momenteel goed voor een wereldwijd marktaandeel van 72 procent - gecombineerd worden met de GSM-telefoons uit de One Touch-serie van Alcatel. In een later stadium zullen beide bedrijven geoptimaliseerde producten leveren waarmee het mogelijk is om de diverse applicaties via een enkel platform te synchroniseren. Dit zou kunnen resulteren in een organizer met GSM-functies, maar ook het omgekeerde kan het geval zijn. De ontwikkeling van dergelijke oplossing vindt plaats met inachtneming van huidige standaarden, zoals 'Bluetooth'.

Nieuwe generatie handheld communicatieproducten
Robin Abrams - President van Palm Computing en Senior Vice President van 3Com - meldde vandaag: "Deze aankondiging heeft grote gevolgen voor zowel onze klanten als voor de technologie-sector in de meest brede zin van het woord. 3Com en Alcatel zijn elk toonaangevend op hun gebied, en de gecombineerde expertise maakt de visie op ongehinderde toegang tot alle soorten informatie tot concrete werkelijkheid. We hebben de deur wagenwijd opengezet en nodigen alle bedrijven in de computer en telecom-sector uit om samen met ons standaarden en producten te ontwikkelen die voor klanten echt iets kunnen betekenen." "We geloven in de voordelen van open standaarden", vertelt Patrick Liot, President van de divisie Professional & Customer van Alcatel. "In tegenstelling tot andere initiatieven die vaak gesloten of op een eigen technologie gebaseerd zijn, zal het forum van 3Com en Alcatel de gehele sector snelle resultaten bieden. Dit maakt een geheel nieuwe generatie van compacte, handheld communicatieproducten voor consumenten en bedrijven mogelijk. Het is werkelijk de geboorte van een nieuwe product-categorie. We verheugen ons enorm op de samenwerking met 3Com, dat op de markt voor PDA's zulke ongeÎvenaarde successen boekt."

Over Alcatel
Alcatel bouwt netwerken van een nieuwe generatie en levert daarmee geÔntegreerde end-to-end oplossingen voor voice- en datacommunicatie aan zowel gevestigde en nieuwe carriers als bedrijven en consumenten wereldwijd. De onderneming telt 120.000 medewerkers, behaalde het afgelopen jaar een omzet van 21,3 miljard Euro en is in meer dan 130 landen actief.

Over Alcatel's One Touch GSM-telefoons
Alcatel heeft de wereld onlangs met een aantal significante verbeteringen voor GSM-telefoons verrast. De One Touch EASY behoort inmiddels tot de bestverkochte consumenten-telefoons. Alcatel was ook het eerste bedrijf dat een GSM-telefoon met organizer-functies introduceerde - de One Touch COM. Het heeft tevens het eerste GSM-zakmodel ontwikkeld met een miniatuur Internet-browser - de One Touch POCKET. De onderneming is lid van het WAP Forum Board of Directors. Het 'Home Top Solutions' product van het bedrijf is een open software-platform voor toegang tot waardetoevoegende diensten met behulp van Internet-apparatuur van een nieuwe generatie, zoals mobiele telefoons, PC's, Internet scherm-telefoons en kastjes voor op de TV.

Over het Palm Computing-platform
Het Palm Computing-platform is de basis voor de succesvolle Palm V en Palm III(x) connected organizers van 3Com en de handheld producten van 3Com's strategische OEM-partners, waaronder IBM, Franklin Covey, QUALCOMM en Symbol Technologies. De Palm Computing-producten vinden hun toepassing in zowel de consumentenmarkt als de zakelijke omgeving en worden ingezet voor toepassing in onder meer retail, logistiek, gezondheidszorg en productie. Met meer dan 2 miljoen verkochte exemplaren en een mondiaal marktaandeel van 75 procent zijn de Palm Computing-producten de meest succesvolle organizers ter wereld en de HotSync-technologie is ook de meest toegepaste synchronisatietechniek. Er zijn inmiddels duizenden applicaties, tools en services voor het Palm Computing-platform beschikbaar en er werken meer dan 12.000 ontwikkelaars aan nieuwe applicaties en hardware-uitbreidingen. Palm onderhoudt websites op www.palm.com.

Voor meer informatie:
Hinke de Koning Communicatie