Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Porsche 911 GT3: de nieuwe topatleet

Datum nieuwsfeit: 09-04-1999
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten

Porsche 911 GT3: de nieuwe topatleet

(9 April 1999)

PERSBERICHT:

Een nieuw baanrecord op de Nurburgring: voor het eerst legt een productiemodel een 'rondje Nordschleife' af in minder dan acht minuten. Om precies te zijn duurt de sprint van de nieuwe Porsche 911 GT3 slechts 7,56 minuten. De stopwatch registreerde objectief en indrukwekkend de geslaagde arbeid van Porsche's ontwikkelingsingenieurs: in Weissach is een nieuwe topatleet gecreëerd met prestaties van het hoogste niveau. Tegelijkertijd bewijst hij zijn lichtvoetige wendbaarheid en superieure handling-eigenschappen in combinatie met een hoge actieve veiligheid.

Decente verschijning - krachtige uitstraling
Ten opzichte van de 911 Carrera heeft de GT3 slechts enkele geringe optische veranderingen ondergaan. In het oog vallen vooral het nieuwe front, de beschaafde dorpellijsten, een vaste achterspoiler, de rode remklauwen, en de
18-inch lichtmetalen velgen in Sport-design. Voor staat de 911 GT3 standaard op 225/40 ZR
18-banden, achter is de banden maat 285/30 ZR 18. Daarmee accelereert de 911 GT3 van 0 naar 100 km/u in slechts 4,8 seconden. Voor de sprint van 0 tot 200 km/u zijn 15,8 seconden nodig. Ook de souplesse is imponerend. In de vijfde versnelling duurt de inhaalsprint van 80 naar 120 km/u 6,7 seconden. De topsnelheid bedraagt 302 km/u.

De motor: techniek van een Le Mans-winnaar
De 3,6-liter motor levert een maximum vermogen van 265 kW (360 pk) bij 7200 t/min. en beschikt over een maximum koppel van 370 Newtonmeter bij 5000 t/min. De krachtbron onderscheidt zich door de compacte afmetingen, de trillingvrije loop, de hoge vermogensreserves, het enorme koppelverloop, en de gretigheid waarmee hoge toeren worden gedraaid.
Bovendien is in verhouding tot zijn voorganger, de Carrera RS, het brandstofverbruik gereduceerd. Met een gemiddeld verbruik van 12,9 liter per 100 kilometer (EU-norm) gebruikt de GT3 0,9 liter minder benzine.

Het hart van de GT3 is gebaseerd op de watergekoelde 6-cilinder boxermotor van de Le Mans-winnaar 911 GT1. Want wat zich onder de zwaarste race-beproevingen heeft bewezen, garandeert ook in een productie-sportwagen een optimale betrouwbaarheid. Voorbeelden hiervoor zijn onder andere een speciale oppervlakte-behandeling van de krukas en de toepassing van hoogwaardige materialen, zoals titanium voor de drijfstangen. Deze verbindingsstukken tussen zuigers en krukas worden in een bijzonder gecompliceerd proces vervaardigd. Alleen zo is een optimale sterkte te behalen die ook bij hoge toerentallen (maximum toerental GT3: 7.600 t/min.) is gegarandeerd en die de voor racemotoren noodzakelijke toerenreserves (tot circa 9.000 t/min) mogelijk maakt.

De versnellingsbak: met dank aan Porsche-Motorsport Bij de Porsche 911 GT3 wordt het motorvermogen uitsluitend via een handgeschakelde zesversnellingsbak aan de wielen overgebracht - een ontwikkeling die is gebaseerd op de transmissie uit de 911 GT2. Alle zes overbrengingen zijn aangepast aan het toeren- en prestatieniveau van de GT3-motor en natuurlijk aan de auto zelf. Om aan de eisen van de autosport te kunnen voldoen, is bij de constructie van de transmissie veel aandacht besteed aan de volgende aspecten:


- eenvoudig wijzigen van de verschillende overbrengingsverhoudingen voor de aanpassing aan verschillende circuits;
snel vervangen van onderdelen (bijvoorbeeld synchromesh-ringen), die bij autosport-toepassingen aanzienlijk sneller slijten dan in het normale wegverkeer;

- inbouwen van een reserve-potentieel voor krachtiger racemodellen op basis van de 911 GT3.

Het onderstel: lager, straffer, sportiever
De GT3 etaleert ook met zijn onderstel de succesvolle ervaring van Porsche in de autosport. Hij markeert de grenzen van wat thans haalbaar is bij de bouw van sportwagens. Het onderstel is zowel afgestemd op een sportief rijgedrag en onovertroffen handelbaarheid als op een optimale actieve veiligheid. Het van de 911 Carrera overgenomen onderstelconcept is daarbij aangepast aan de specifieke eisen voor toepassing in de autosport, zoals hogere prestaties en handling. Daarbij horen naast de algemene eisen aan de voor- en achteras onder andere:


- de verlaging van het zwaartepunt van de auto (met afgestemde aanpassing van de kinematica) van zo'n 30 millimeter;
- verstelbare stabilisatoren en een met raceveren vergelijkbaar veersysteem voor aanpassing aan de karakteristieken van verschillende circuits;

- een uitbreiding van het verstelbereik van de asgeometneën voor de toepassing van racebanden;

- de versterking van relevante onderdelen, zoals de zwenklagers en de wiellagers voor, voor de mogelijke toepassing van racebanden.

De vertraging: onvergelijkbaar remvermogen
In principe komt het remsysteem overeen met het systeem uit de 911 Carrera. Het is echter in de afmetingen en in enkele constructieve bijzonderheden geoptimaliseerd. Het ABS bleef daarentegen onveranderd.

Aan de voor- en de achteras zijn in verhouding tot de 911 Carrera grotere en versterkte lichtmetalen vierzuiger remklauwen in monoblock-bouwwijze toegepast. Indien nodig hebben ze goed grip op de geperforeerde en inwendig geventileerde remschijven. Aan de vooras bedraagt de diameter van de remschijven 330 millimeter (911 Carrera: 318 mm) en de dikte 34 millimeter (911 Carrera: 28 mm). Aan de achteras is de diameter eveneens 330 millimeter (911 Carrera: 299 mm) en de dikte 28 millimeter (911 Carrera: 24 mm). Daarmee overtreft de GT3 zelfs de vertraging swaarden van de 911 Turbo (993).

De cockpit: sportiviteit troef
Met Ieder beklede kunststof kuipstoelen vervangen in de GT3 de bekende 911-stoelen. Deze garanderen een optimale zijdelingse steun, een uitstekend rijcomfort op lange trajecten en een makkelijke in- en uitstap. Met deze kuipstoelen kon zo'n 20 kilogram gewicht worden bespaard, wat een belangrijk voordeel is voor sportieve rijders. Ook achter de lichte stoelen vallen de besparende maatregelen ten gunste van de sportiviteit op. De achterzitjes ontbreken, waarmee het gewicht van de auto nogmaals met acht kilogram wordt gereduceerd.

De nieuwe 911 GT3 is ook in een Clubsport-variant leverbaar. Deze uitrusting is speciaal ontwikkeld om zonder omvangrijke ombouwwerkzaamheden te kunnen voldoen aan de eisen voor deelname aan autosport-evenementen.

Een bijzonder kenmerk is de aan de carrosserie vastgeschroefde rolkooi, die in tegenstelling tot de vroegere 911 Carrera RS-modellen ook is gekoppeld aan de bevestigingspunten voor de veerpoten achter. Dit resulteert in nog meer stabiliteit. Daardoor worden de krachten uit het onderstel niet alleen in de carrosserie, maar ook direct in de rolkooi geleid. Dat betekent dat bij zware autosport-toepassingen de aan de achterste veerpoten optredende krachten slechts tot minimale vervormingen van de carrosserie leiden.

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie