Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Microsoft introduceert portal site in Nederland

Datum nieuwsfeit: 09-04-1999
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten

Microsoft introduceert portal site in Nederland: MSN.NL Volkskrant, VNU en Wegener leveren nieuws voor Nederlandse Microsoft Network portal site

Schiphol-Rijk, 8 april 1999 - Microsoft heeft in samenwerking met lokale partners, onder meer de uitgevers VNU, Wegener en de Volkskrant, een portal site voor het web ingericht, die specifiek is gericht op Nederlandse bezoekers. De site, die te vinden is op www.msn.nl bevat nieuws, diensten en amusement in de Nederlandse taal en biedt bezoekers de mogelijkheid persoonlijke voorkeuren in te stellen.

De samenwerking met de Nederlandse uitgevers houdt in dat zij dagelijks actuele koppen uit hun bladen plaatsen op de MSN web portal. Bezoekers kunnen op deze site persoonlijke voorkeuren aangeven, zodat zij alleen berichten te zien krijgen die hen interesseren. Door op de koppen te klikken komen ze direct terecht op de lokale sites van de uitgevers, waar zij het complete bericht kunnen lezen. Op deze sites is een logo te vinden dat de websurfer weer direct terugleidt naar de MSN portal site.

De behoefte van consumenten aan actuele informatie en diensten die snel beschikbaar zijn, leidt er toe dat zij steeds vaker gebruikmaken van de mogelijkheden van het web. De zogenoemde web lifestyle die hiervan het resultaat is, wint op dit moment overal ter wereld aan populariteit. Internet dient hierbij niet alleen als informatiebron, maar wordt ook gebruikt voor puur amusement en om producten en diensten af te nemen. Microsoft wil hierop inspelen door gebruikers wereldwijd te helpen om de enorme hoeveelheid informatie op het web te organiseren door interessegebieden en services te verzamelen die belangrijk voor hen zijn. Op de MSN portal site kunnen gebruikers zelf aangeven van welke diensten zij gebruik willen maken. De informatie en diensten betreffen onder meer sport, algemeen, financieel en economisch nieuws, informatie over computers en Internet, een lokale weersvoorspelling, amusement, een zoekdienst en de mogelijkheid om een gratis e-mail adres aan te vragen. Gebruikers kunnen de standaardinstellingen op ieder gewenst moment wijzigen. Tevens zijn er op deze portal site tips te vinden voor een efficiënter gebruik van Internet.

"VNU werkt aan het initiatief van Microsoft mee omdat we zoveel mogelijk Internet-verkeer naar onze eigen site willen trekken. Wij leveren ook informatie aan diverse andere aanbieders en het blijkt dat er op deze manier veel extra bezoekers naar onze sites komen," stelt Harry Michels, die als Senior Advisor Business Development de Internet-activiteiten van VNU coördineert. VNU levert dagelijks twee actuele krantenkoppen uit Dagblad de Limburger, met een oplage van circa 190.000 het grootste regionale dagblad van Nederland en plaatst daarnaast links naar lifestyle-onderwerpen uit het vrouwenblad Libelle, zoals een on-line receptenrubriek.

De Volkskrant levert dagelijks vanaf 08.00 uur drie actuele koppen uit de krant. "We doen mee omdat we het goed vinden om mee te lopen in de voorhoede op Internet. We leveren vooral eigen nieuws en kijken bij de selectie van de koppen ook eerst naar het nieuws dat al door de andere aanbieders wordt geleverd," vertelt Theo Stielstra, chef van de Internet-redactie bij de Volkskrant.

Wegener Arcade levert via haar dochteronderneming Netcast lokaal nieuws aan MSN.NL. Het betreft dagelijks drie headlines uit vijf geselecteerde regionale dagbladen van Wegener. "Wegener denkt dat lokaal nieuws op Internet steeds belangrijker wordt door de explosieve groei van het aantal particulieren dat een Internet-aansluiting heeft. Daar komt ook nog de mogelijkheid bij om te internetten via televisie. Wegener wil haar lokaal nieuws zoveel mogelijk onder de aandacht brengen en dat kan uitstekend via de MSN-portal site," besluit Jan Jacobs, directeur van Netcast, dat diensten levert op het gebied van nieuwe media.

De internationale MSN portal sites zullen technologie van Microsoft gebruiken om lokale inhoud en services aan te bieden. Het gebruik van de eigen taal zal voor veel gebruikers een belangrijke verbetering betekenen ten opzichte van andere internationale portal sites, die meestal Engels als voertaal gebruiken. De door de gebruiker aan te passen inhoudmodules bevatten onder meer de thema's sport, nieuws, weer en lifestyle clips. De inhoud verschilt per land, afhankelijk van de samenwerkingsovereenkomsten die Microsoft lokaal heeft afgesloten. Lokale versies van MSN services, waaronder MSN Hotmail, MSN Web Search, MSN Web Communications en MSN Messenger Service, zijn beschikbaar in de eerste helft van 1999.

"Voor steeds meer consumenten is Internet inmiddels een onlosmakelijk deel van hun leefomgeving geworden. Niet alleen als bron van de meest uiteenlopende informatie, maar ook voor puur amusement en om producten en diensten af te nemen. Dankzij de hulp van onze partners zijn wij in staat om aan onze MSN Portals een goede lokale invulling te geven," aldus Ruud de Jonge, Manager Internet Customer Unit Benelux van Microsoft.

"Door de inbreng van lokale partners is Microsoft in staat om consumenten in Nederland interessante en relevantie informatie aan te bieden. Voor leveranciers van deze informatie en amusement zijn de MSN Portals interessant omdat deze een aantrekkelijk startpunt vormen voor een grote categorie lokale Internet-gebruikers, waarop zij hun producten en diensten kunnen afstemmen," voegt Erik Huggers, Business Manager bij Microsoft, daaraan toe.

VNU
VNU is een uitgeef- en informatieconcern, dat actief is op de markt voor consumenten- en professionele informatie. De belangrijkste producten en activiteiten zijn publiekstijdschriften, regionale dagbladen, entertainment, telefoongidsen en informatiediensten, educatieve uitgaven, vaktijdschriften en marketing informatiediensten. De onderneming is werkzaam in vijftien Europese landen, in de Verenigde Staten, Puerto Rico, India en Zuid-Afrika en verschaft werk aan ruim 14.000 personen. VNU behoort met een omzet van ongeveer vijf miljard gulden tot de grote uitgeefconcerns in Europa. Meer informatie over VNU is te vinden op www.vnu.com.

De Volkskrant
De Volkskrant maakt deel uit van PCM Uitgevers, dat met vier landelijke dagbladen (naast de Volkskrant zijn dat Algemeen Dagblad, NRC Handelsblad en Trouw) en vier regionale dagbladen (De Dordtenaar, Parool, Rotterdams Dagblad en Rijn en Gouwe), meer dan 30 procent van de Nederlands markt voor dagbladen in handen heeft. Met een oplage van ruim 350.000 is het ochtendblad de Volkskrant het op twee na grootste dagblad van Nederland. Meer informatie over de Volkskrant is te vinden op www.volkskrant.nl.

Wegener Arcade
Wegener Arcade is leverancier van informatie in de breedste zin des woords, actief in woord, beeld, geluid en informatie. Wegener Arcade NV is de in Apeldoorn gevestigde holding van meer dan 40 ondernemingen in de informatie-, communicatie- en entertainmentindustrie, in zowel Nederland als een groot aantal andere West-Europese landen, met een totaalomzet van ongeveer 1.5 miljard gulden en circa 5.500 personeelsleden. De producten van deze beursgenoteerde, multimediale onderneming omvatten een breed scala aan gedrukte, elektronische en audiovisuele media, beeld- en geluidsdragers, alsmede direct-marketing, grafische en cartografische producten en diensten. Meer informatie over Wegener Arcade is te vinden op www.wegener.nl.

Microsoft
Sinds de oprichting in 1975 heeft Microsoft zich ten doel gesteld om voor de PC software te creëren die mensen waardevolle mogelijkheden biedt, zowel thuis als op het werk en op school. Microsoft's visie 'een computer op ieder bureau en in ieder huis', is nu geïntegreerd met Internet, hetgeen het bereik van de PC en haar gebruikers verruimt. Als 's werelds grootste softwareleverancier levert het bedrijf innovatieve producten die doorlopend worden afgestemd op de behoeften van de klant. Het productaanbod omvat besturingssystemen, server-applicaties, applicaties voor zakelijk en privé-gebruik en tools voor het ontwikkelen van bedrijfsbrede zakelijke en Internet-applicaties. Microsoft biedt tevens online diensten, geeft personal computerboeken uit en levert hardware, waaronder toetsenborden en muizen. De producten van Microsoft zijn geschikt voor vrijwel alle PC's, beschikbaar in meer dan dertig talen en worden in meer dan vijftig landen verkocht.

Voor meer informatie:
Microsoft B.V., Aurelia C. van den Berg, Press & Public Relations Manager, telefoon: +31 (0)20 - 500 12 32,
Microsoft N.V., Els Stevens, Press Relations, telefoon: +32 (0)2 - 730 39
14,
Monogram Communication Strategies (MCS) BV, Perlita Fränkel, telefoon: +31 (0)23 - 562 82 08.

Dit persbericht en andere persinformatie van Microsoft kunt u ook vinden op de Microsoft BV website op pagina www.microsoft.com/benelux/press/.

Microsoft, Windows NT(tm) en Windows® zijn hetzij gedeponeerde handelsmerken hetzij handelsmerken van Microsoft Corporation in de Verenigde Staten en/of andere landen. Alle andere merk- en productnamen zijn handelsmerken of geregistreerde handelsmerken van hun respectieve houders.

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie