Jorritsma en ondernemers bezoeken China

Nummer: 023
Datum: 10-02-1999

MINISTER JORRITSMA EN ONDERNEMERS BEZOEKEN CHINA

Minister Jorritsma van Economische Zaken brengt van 10-17 april 1999 met een parallelle economische missie (PEM) een bezoek aan China. Het bezoek vindt plaats op uitnodiging van President Jiang Zemin. De PEM staat onder leiding van drs. J.C. Blankert, voorzitter VNO-NCW. Het bezoek kan worden gezien als een vervolg op de bezoeken van Premier Kok in juni 1995, Minister Wijers in februari 1998 en Staatssecretaris Ybema in januari 1999.

Hoofddoel van de parallelle economische missie naar China is het ondersteunen van het Nederlandse bedrijfsleven bij het versterken van de zakelijke relaties in China en daarbij door gesprekken met de Chinese overheid inzicht te bewerkstelligen in de relevante bestuurlijke processen en marktontwikkelingen.
Daarnaast heeft dit bezoek tot doel om de lange terrmijn relaties te bevorderen tussen de Chinese overheid, het ministerie van Economische Zaken en het Nederlandse bedrijfsleven. Tevens beoogt dit bezoek het investeringsklimaat voor het Nederlandse bedrijfsleven op de Chinese markt te bevorderen, onder meer door het profileren van kerncompetenties van specifieke, sterke Nederlandse sectoren, waaronder energie, transport en logistiek, financiële dienstverlening, voedingsmiddelenindustrie en waterbeheer.

De PEM zal bestaan uit ruim 40 over het algemeen grotere ondernemingen. Deze ondernemingen zijn afkomstig uit de sectoren financiële dienstverlening, transport en logistiek, aannemerij en baggerij, industrie en energie, voedingsmiddelenindustrie en
-distributie.

Minister Jorritsma zal in Beijing, Shanghai en Hongkong spreken met een groot aantal Chinese authoriteiten. Daarnaast zal Minister Jorritsma toespraken houden onder andere ter gelegenheid van de opening van een watermanagement-seminar en een energie-seminar.

Onderwerpen die tijdens de gesprekken en bezoeken aan de orde zullen komen zijn China.s toetreding tot de World Trade Organization (WTO), specifieke belangen in de sectoren energie, financiële dienstverlening, waterbeheer en infrastructuur en opheffing van wederzijdse investerings- en handelsbelemmeringen.

Noot voor redacties