Vertegenwoordigers dalits uit India bezoeken Nederland

Datum nieuwsfeit: 12-04-1999

Utrecht, 8 april 1999

'Rechten voor Dalits'

Vertegenwoordigers dalits uit India bezoeken Nederland.

De 240 miljoen dalits (kastelozen of onaanraakbaren) in India worden nog altijd sterk gediscrimineerd en achtergesteld. Vier vijfde van India's armen zijn dalits. Het geweld tegen hen neemt schrikbarende vormen aan. Veel dalits, vooral vrouwen, zijn in feite rechteloos. Toch wint de dalitbeweging in India aan zelfbewustzijn en invloed.

Van 12 tot 14 april zijn twee vooraanstaande
vertegenwoordigers van de dalitgemeenschap in India (en beiden zelf dalit) op bezoek in Nederland.

Jyothi Raj. Zij is directeur van de niet-gouvernementele organisatie Rural Education for Development Society (REDS) in de Indiase deelstaat Karnataka.

Mahendra Pratap Rana. Hij is als historicus en politicoloog verbonden aan het Indian Social Institute in New Delhi en houdt zich al jaren bezig met de rechten van dalits in de deelstaat Uttar Pradesh.

Beiden vertegenwoordigen de Campaign on Dalit Human Rights waarin veel Indiase organisaties samenwerken. Ze vragen de internationale gemeenschap om voor hun mensenrechten op te komen. De campagne pleit er onder meer voor om
kastediscriminatie op te nemen in het internationale verdrag tegen rassendiscriminatie en een speciale VN-rapporteur voor 'onaanraakbaarheid' te benoemen.

Ter ondersteuning van deze campagne heeft de Landelijke India Werkgroep in Nederland onder het motto 'Recht voor Rechtelozen' een nationale handtekeningenactie gevoerd, in samenwerking met ICCO, Hivos, Centraal Missie
Commissariaat, Justitia et Pax, Centrum voor Zending en Werelddiakonaat en Kerken in Aktie.

Als afsluiting van deze actie organiseert de Landelijke India Werkgroep op 13 april a.s. in Utrecht de manifestatie 'Doe Recht aan de Dalits in India'. De bijeenkomst vindt plaats om
20.00 in het CSB-gebouw, Kromme Nieuwegracht 39 in Utrecht. Naast beide Indiase gasten zullen daar hoogleraar religie en maatschappij Peter van der Veer, Tweede-Kamerlid Van den Akker (CDA) en - onder voorbehoud - de heer Tewarie van de liberale hindoestaanse organisatie Arya Samaj aanwezig zijn. De volgende dag neemt de Indiase ambassade in Den Haag de handtekeningen in ontvangst en worden Jyothi Raj en Mahendra Pratap Rana ontvangen op het ministerie van Buitenlandse Zaken. Voorzitter is Dick Kooiman, docent Zuid- Aziatische geschiedenis aan de VU in A'dam.

Noot voor redacties