Jorritsma tekent verdrag in China

Datum: 12-04-1999

MINISTER JORRITSMA ONDERTEKENT VERDRAG WETENSCHAPPELIJKE EN

TECHNOLOGISCHE SAMENWERKING MET CHINA

Dit is een gezamenlijk persbericht van de ministeries van Economische Zaken en van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen

De Nederlandse vice-premier, minister Jorritsma van Economische Zaken en de Chinese vice-premier Li Lanqing hebben in Beijing een verdrag ondertekend voor wetenschappelijke en technologische samenwerking tussen het Koninkrijk der Nederlanden en de Volksrepubliek China. Dit verdrag zal de samenwerking tussen beide staten op het gebied van wetenschap en technologie vergemakkelijken. Hierdoor kunnen in China samenwerkingsvormen worden verwezenlijkt die anders niet of moeilijk te realiseren zouden zijn. Vanuit de verschillende Nederlandse Ministeries kan een nadere invulling worden gegeven aan vormen van concrete samenwerking. Vooral de Ministeries van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen en Economische Zaken hebben interesse om onder dit verdrag vormen van samenwerking op te zetten.

Het Ministerie van OC&W zal zich in eerste instantie richten op het verdiepen en intensiveren van de wetenschappelijke samenwerking met China. OCenW streeft naar een structurele samenwerking in de vorm van strategische allianties. Hiertoe zou een beperkt aantal Nederlandse en Chinese onderzoeksinstituten een samenwerkingsverband aan moeten gaan op een beperkt aantal onderzoeksgebieden.
Het Ministerie van Economische Zaken richt zich op versterking van de bedrijfsgerichte technologische samenwerking. Om deze activiteiten te ondersteunen zal een subsidieregeling worden vastgesteld waaruit, naast directe bedrijfscontacten, ook flankerende activiteiten ondersteund kunnen worden als technologische missies, koppelingsconferenties en voorlichtingsbijeenkomsten.

Noot voor redacties