NS moet reiziger keus geven uit 'schone' of 'vuile' stroom

Datum nieuwsfeit: 12-04-1999

12 april 1999

Trein niet langer milieuvriendelijk vervoer?
De NS moet de reiziger de keuze geven uit een rit op smerige atoomstroom, vuile bruinkoolstroom of schone windstroom. De milieubewuste treinreiziger mag niet tot het gebruik van nucleaire elektriciteit gedwongen worden en moet een treinkaartje kunnen kopen voor een rit op schone windstroom. Voorzitter ODE lanceert een voorstel om de NS uit het zelf opgeworpen probleem te komen.
Als een van de eerste grote bedrijven heeft de NS een contract voor stroomlevering met een buitenlandse leverancier afgesloten. Dit past precies in het beeld dat ODE eind vorig jaar schetste over de vrijer wordende elektriciteitsmarkt.
Het grote voordeel van de vrije elektriciteitsmarkt is de prijs. Het is natuurlijk prachtig als partijen daarmee goedkoper aan stroom kunnen komen. Echter, als daarmee een hoop "vuiligheid" Nederland wordt binnengehaald dan schiet het Nederlandse milieubeleid haar doel meer dan voorbij.
NS neemt ruim 1% van het totale Nederlandse elektriciteitsverbruik voor haar rekening. Onder de passagiers van NS zijn zeer velen die vanuit milieu-oogpunt voor de trein kiezen. Alleen al daarom heeft NS een verantwoordelijkheid ten aanzien van de keuze van de energiebronnen die ze gebruikt voor het vervoeren van passagiers.
De leverancier van de NS, het Duitse Preussen Elektra, levert stroom die voor de helft wordt opgewekt met kernenergie en met bruinkool. Via dit soort achterdeurtjes krijgen we in Nederland dus toch weer meer kernenergie en vervuilende bruinkoolstroom.
ODE nodigde de NS uit aan te geven hoe NS staande kon houden dat de trein een milieuvriendelijk alternatief is voor de auto. Helaas werd de uitnodiging van ODE niet erg serieus genomen.
In het verenigingsblad Windnieuws geeft voorzitter Chris Zydeveld aan dat de discussie wat ODE betreft niet afgelopen is. Sterker nog, hij suggereert de NS om treinkaartjes in de kleur van de door de reizigers gewenste stroom uit te geven: Rode kaartjes voor atoomstroom, gele kaartjes voor bruinkoolstroom en groene kaartjes voor windstroom. Zydeveld voorspelt de NS dat een aanzienlijk aantal reizigers zal kiezen voor het groene treinkaartje. Uit: Windnieuws april 1999

Rode kaart voor de trein
Sinds bekend werd dat de Nederlandse Spoorwegen elektriciteit gaan inkopen die wordt opgewekt uit bruinkool of in een kerncentrale, hebben velen een dilemma. Is het misschien beter om de auto te nemen dan de trein die op atoomstroom rijdt? Juist de vele milieubewuste treingebruikers worden door het NS besluit in hun hart geraakt.
Ik neem aan dat de NS voor minstens een jaar vastzit aan het leveringscontract voor goedkope maar smerige stroom. Ik neem verder aan dat veel treinreizigers een treinritje op atoomstroom niet waarderen. Met enige creativiteit kan de NS van de nood een deugd maken en tegelijk op praktische wijze onderzoeken hoe hun klanten oordelen.
Het moet bij de NS bekend zijn hoeveel de stroomkosten uitmaken van elk treinritje. Zo is het dus mogelijk de prijs van een treinkaartje afhankelijk te maken van de stroomkeuze van de reiziger. De NS zou naast de vuile stroom uit Duitsland in de toekomst ook een leveringscontract kunnen sluiten voor groene (wind)stroom. De reiziger kan dan kiezen voor een groen kaartje voor een treinrit op schone stroom, voor een geel kaartje voor een rit op bruinkoolstroom of voor een rood kaartje voor een rit op atoomstroom. Het is mijn stellige verwachting dat de treinreizigers op grote schaal zullen kiezen voor een rit op schone stroom, zeker als de kaartjes ook nog in de beschreven kleuren worden afgegeven.
Een simpel idee dat met de huidige automatisering gemakkelijk uitvoerbaar is en een doorbraak kan brengen voor schone stroom in Nederland. De NS maakte een onvergefelijke fout. Ze weten nu hoe zich te rehabiliteren. Nederland kan het eerste land worden waar de treinen door windmolens worden aangedreven. ODE biedt gaarne aan bij de uitwerking van dit idee behulpzaam te zijn. Het woord is nu aan de NS.
Chris Zydeveld