Politiebericht Groningen

Politiebericht

Korps: Groningen, plaats: Divers 04/12/99

Scheemda - Snelle automobilist

Op de autosnelweg A-7 bij Scheemda heeft de politie gisteravond een 46-jarige man uit de gemeente Pekela aangehouden. De man reed met zijn auto met een snelheid van 190 km per uur in de richting van Winschoten. Tegen de man is proces-verbaal opgemaakt. In overleg met de Officier van Justitie is het rijbewijs van de verdachte door de politie ingevorderd.

Musselkanaal - Bestuurder onder invloed
Een 19-jarige automobilist uit Stadskanaal is gisteravond door de politie aangehouden in de Ceresdorpstraat in Musselkanaal. De man reed onder invloed van alcohol in zijn auto. Bij de ademanalyse werd 0.6 promille alcohol gemeten. Na verhoor en het opmaken van een proces-verbaal is de verdachte heengezonden. Hij kreeg wegens recidive een boete van 700 gulden opgelegd en rijverbod van een uur.

Veendam - Man aangehouden na bedreiging
In zijn woning in Veendam heeft de politie gistermorgen een 22-jarige man uit die plaats aangehouden. De man wordt er van verdacht laat in de nacht bij een discotheek in Wildervank een 17-jarige jongen uit Veendam met een vuurwapen te hebben bedreigd. De verdachte werd na het verlaten van de disco door het slachtoffer aangesproken met het verzoek om met zijn mobile telefoon een taxi voor hem te bellen. De verdachte weigerde dit, trok een vuurwapen - vermoedelijk een pistool
- en maakte het slachtoffer onder bedreiging 50 gulden afhandig. De verdachte is ingesloten voor nader onderzoek en verhoor.

Winschoten - Duitse automobilist onder invloed
De politie heeft gistermorgen aan de Beertsterweg in Winschoten een 26-jarige man uit het Duitse Diepholz aangehouden. De man bestuurde een auto en bleek bij controle door de politie niet in het bezit te zijn van een rijbewijs. Ook verkeerde de man onder invloed van alcohol. Bij hem werd een alcoholpromillage van 1.6 gemeten. In overleg met de Officier van Justitie is de man een boete van 1250 gulden opgelegd. Na verhoor is hij heengezonden.

Wildervank - Keukenapparatuur gestolen
In een nieuwbouwflat aan de Rietgors in Wildervank is in de nacht van zaterdag op zondag ingebroken. Inbrekers braken de schuifpui van de woning open en verwijderden vervolgens alle pas ingebouwde keukenapparatuur, keukensanitair- en verlichting. Ze richtten daarbij forse schade aan. Vermoedelijk hebben ze gebruik gemaakt van een aanhangwagen van een bouwbedrijf die in de buurt van de woning stond. De eigenaar van de woning - die hij deze week in gebruik zou gaan nemen - heeft inmiddels aangifte gedaan. De politie stelt een onderzoek in.

Appingedam - Dronken bromfietser botst tegen auto Een 30-jarige bromfietser uit Appingedam, die onder invloed van alcohol verkeerde, heeft gistermiddag een ongeval veroorzaakt in de Jan Leugsstraat in Appingedam. De man hield niet voldoende rechts en botste frontaal tegen een tegemoetkomende auto bestuurd door een 24-jarige man uit Appingedam. Bij het ongeval raakte niemand gewond. Wel bleek de bromfietser een alcoholpromillage van 1.7 te hebben. Hij is door de politie aangehouden en na verhoor met een dagvaarding heengezonden.

Delfzijl - Dronken man springt voor politiemotor Aan de Oude Schans in Delfzijl heeft de politie gisteravond een 42-jarige man uit die plaats aangehouden. De man sprong zonder aanleiding pardoes voor de motor van een surveillerende politieman. Die kon door uit te wijken en hard te remmen een aanrijding met de man voorkomen. Die bleek onder invloed en is door de politie aangehouden wegens gevaarlijk verkeersgedrag en omdat hij een valse naam opgaf. De verdachte verzette zich hevig en moest geboeid worden overgebracht naar het politiebureau. Daar bedreigde hij dienstdoende politiemensen. De man is ingesloten.

Boerakker - Ziek paard in weiland
Na een melding van een voorbijganger troffen politiemensen gistermorgen in een weiland langs het Wilgepad in Boerakker een ernstig ziek paard aan. Het paard was niet bij machte op te staan en had ernstige ontstekingen ten gevolge van een bevalling. Bij onderzoek is gebleken dat het dier afgelopen vrijdag een doodgeboren veulen ter wereld heeft gebracht. Na deze bevalling waarbij een dierenarts aanwezig was is het dier niet meer opgestaan. De eigenaar van paard - een 56-jarige man uit de gemeente Grootegast - heeft het dier vervolgens laten liggen ondanks waarschuwingen van de dierenarts maatregelen te nemen. Naar zijn zeggen heeft hij het dier wel voorzien van water en voer en het ook 's nachts afgedekt. Een dierenarts heeft het dier vervolgens met een injectie uit haar leiden verlost, waarna het door een noodslachter is opgehaald. De politie onderzoekt de toedracht van het gebeurde. Daaruit moet ook blijken of tegen de eigenaar proces-verbaal wordt opgemaakt.

Leek - Snelheidscontrole
Aan de Midwolderweg in Leek heeft de politie gisteren snelheidscontroles gehouden. Daarbij werd van 1060 voertuigen de snelheid gemeten. Ongeveer 5% van alle voertuigen (52) overschreed de maximumsnelheid van 80 km per uur. De hoogst gemeten snelheid bedroeg 120 km per uur.

Voor nadere informatie; afdeling voorlichting, 050 - 5995010