Uitspraak OPTA versnelt het delen van zendmasten

Datum nieuwsfeit: 12-04-1999

Uitspraak OPTA versnelt het delen van zendmasten

Den Haag, 8 april 1999 – De OPTA (Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit) heeft besloten dat KPN Telecom zich moet houden aan strakke richtlijnen voor het delen van zendmasten (site sharing). De uitspraak van de OPTA schept ook duidelijkheid voor andere telecomaanbieders en gemeenten.

“We hebben geprobeerd in goed overleg een vlotte site sharing met KPN Telecom te regelen, maar we waren uiteindelijk gedwongen om de stap naar de OPTA te maken”, aldus Jérôme Rémy, Chairman en Chief Executive Officer van Dutchtone. De OPTA stelde Dutchtone vervolgens op alle vijf punten van haar klacht in het gelijk en oordeelde als volgt:

1. KPN moet nu de aanvragen sneller behandelen;

2. Dutchtone hoeft maar één contract met KPN af te sluiten (i.p.v. met verschillende bedrijfsonderdelen)

3. De capaciteit per mast mag in principe geen belemmering zijn;

4. De vergoeding voor site sharing moet gebaseerd zijn op de werkelijk door KPN gemaakte kosten;

5. KPN moet de coördinaten van haar bestaande zendmasten aan Dutchtone geven.

Jérôme Rémy: “De uitspraak van de OPTA versnelt de uitbreiding van ons netwerk. Tot nu behandelde KPN Telecom 10% van de 200 aanvragen die we medio 1998 hebben ingediend. Ook de andere telecomaanbieders zullen van de uitspraak profiteren. Ook verwachten we dat de gemeenten tevreden zullen zijn met de uitspraak, die helpt bij het weren van onnodige en dubbele zendmasten.”

Dutchtone is van mening dat het besluit van de OPTA ook van toepassing is op het delen van zendmasten met Libertel, dat evenals KPN Telecom al over een landelijk dekkend netwerk beschikt. Rémy: ”Deze beslissing zal ook een positieve invloed hebben op onze samenwerking met Libertel met betrekking tot site sharing. We kunnen de opbouw van onze zendmasten nu niet alleen beter plannen, maar tevens kunnen we bestaande en vooral nieuwe Dutchtone-klanten dit jaar nog sneller voorzien van kwalitatief hoogstaande telefonie. Het besluit zal de concurrentie verhevigen, wat uiteindelijk in het belang is van de consument.”

Over Dutchtone

Dutchtone, de nieuwe Nederlandse operator van France Télécom, ABN Amro en Rabobank, heeft op 26 januari 1999 de markt betreden met mobiele-telecommunicatiediensten op basis van de GSM 1800-technologie. Op dit ogenblik heeft Dutchtone zo’n 800 medewerkers in dienst, onder wie ruim 250 tijdelijk. Het hoofdkantoor staat in Den Haag. Tegen het einde van 1999 zal het mobiele netwerk van Dutchtone landelijke dekking hebben en reeds in de loop van het jaar zal Dutchtone ook gecombineerde vaste en mobiele diensten aanbieden.

Voor meer informatie:

Dutchtone

Lammers van Toorenburg PR

Robbert-Jan Knoppers, PR Manager Charly Lammers van Toorenburg / Armine Egberink

070 - 88 98 441 030 -65 65 070 06 - 546 524 03