AMD levert mobiele processoren voor notebooks van Compaq

Datum nieuwsfeit: 13-04-1999

PERSBERICHT

AMD levert mobiele processoren met hoogste kloksnelheid voor nieuwe notebooks van Compaq

SUNNYVALE, CALIFORNIE - 12 april 1999 - AMD heeft bekend gemaakt dat Compaq Computer voor haar nieuwe Prosignia notebook-PC's gekozen heeft voor AMD's snelste AMD-K6-2-processoren met 3DNow!-technologie. In de Prosignia 150-serie van Compaq, die gericht zijn op het midden- en kleinbedrijf, zijn modellen op basis van zowel de 380-MHz Mobile AMD-K6-2 P als de 350-MHz Mobile AMD-K6-2 P-processor.

"Door de introductie van de Compaq Prosignia 150 notebook-PC's komen oplossingen op basis van de AMD-K6-processor ter beschikking aan een veel groter deel van de markt", aluds Dana Krelle, vice-president voor marketing bij de Computation Products Group van AMD. "Notebooks op basis van de AMD-K6-2-processor bieden zakelijke gebruikers de hoogst mogelijke kloksnelheid, wat resulteert in een geweldige verwerkingskracht in de Microsoft Windows- en Microsoft Office-omgeving." "Snel groeiende ondernemingen in het Midden- en Kleinbedrijf hebben toegang nodig tot de beste en meest recente technologie om een competitievoordeel te verwerven. De nieuwe Compaq Prosignia-notebooks op basis van de Mobile AMD-K6-2 P-processor bieden eindgebruikers het benodigde prijs/performance-voordeel", aldus Lisa Bakker, director voor Commercial Business Product Marketing bij Compaq Computer. Het is voor het eerst dat Compaq Computer processoren uit de AMD-K6-2-reeks toepast in haar Prosignia-producten. Volgens cijfers van het Amerikaanse vakblad PC Data, bereikte AMD in februari een aandeel van 51,6 procent in de Amerikaanse retailmarkt voor desktop-PC's. Op het gebied van notebooks haalde AMD een marktaandeel van 33 procent, meer dan tweemaal zoveel als in juli 1998.

"Compaq's beslissing om Proginia-notebooks op basis van de Mobile AMD-K6-2

P-processor aan te bieden, weerspiegelt de groeiende belangstelling voor producten op basis van AMD-chips in het Midden- en Kleinbedrijf en in de commerciele kanalen", aldus Krelle. "Op dit moment leveren de twee grootste notebook-producenten op AMD-gebaseerde systemen in zowel het retailkanaal als in de commerciele kanalen. AMD streeft er naar om professionele gebruikers hetzelfde prijs/performance-voordeel te bieden als retail-consumenten al hebben sinds de introductie van de AMD-K6-processorreeks."

Compaq's Prosignia-notebooks op basis van AMD Mobile-processor Het Prosignia Notebook 150 op basis van de Mobile AMD-K6-2 P/380-processor is het notebook met de hoogste kloksnelheid dat op dit moment beschikbaar is voor het Midden- en Kleinbedrijf. Dit systeem maakt, net als de Prosignia 150 op basis van de Mobile AMD-K6-2 P/350, gebruik van een ontwerp op basis van het Super7-platform, met een 95/100 MHz frontside bus, 2X AGP graphics en een grote L2 cache, die bijdragen aan een grotere verwerkingskracht.

De Prosignia 150 kent diverse geavanceerde configuratie-opties en is uitgerust met het meest optimale beeldscherm. Het apparaat heeft one-touch buttons waarmee met een enkele druk op de knop toegang verkregen kan worden tot Internet en diverse veel gebruikte applicaties. Bovendien wordt de

Prosignia 150 uitgeleverd met een aantal voor-geinstalleerde bedrijfstoepassingen.

De Mobile AMD-K6-2 P-processor De Mobile AMD-K6-2 P-processor is een aanvulling op AMD's bestaande energiezuinige Mobile AMD-K6-2-processor die eerder dit jaar werd geintroduceerd. Beide mobiele processoren maken gebruik van een aantal

geavanceerde faciliteiten die de verwerkingskracht aanzienlijk vergroten, waaronder AMD's 3DNow!-technologie en de ondersteuning voor het Super7-notebookplatform. De Mobile AMD-K6-2 P-processor werkt intern op 2,2 Volt en heeft een vergrootte temperatuurstolerantie tot 80 graden Celsius. Bij gebruik van doorsnee applicaties verbruikt deze processor minder dan 12 Watt.

De AMD-K6-2-processor met 3DNow!-technologie biedt toonaangevende verwerkingskracht van de zesde generatie voor hedendaagse Windows-toepassingen. De processor bevat 9,3 miljoen transistoren en wordt geproduceerd door middel van AMD's 0,25 micron vijflaagse metaal procestechnologie in AMD's Fab25 waferproductie-eenheid in Austin, Texas.

3DNow!-technologie 3DNow!-technologie is de eerste innovatie aan de architectuur van de x86-processor die een significante verbetering vormt voor 3D-graphics,

multimedia en andere floating-point-intensieve PC-toepassingen. Deze technologie maakt realistische beelden mogelijk. 3DNow! is een set van 21 nieuwe instructies die gebruik maken van SIMD (Single Instruction Multiple Data) en andere performance verbeteringen die de bottleneck tussen de CPU en de 3D graphics accelerator-kaart opheffen.

3DNow!-technologie werd als een belangrijke faciliteit van de AMD-K6-2-processoren in mei 1998 geintroduceerd en was daarmee concurrerende technologieen ver vooruit. Inmiddels maken wereldwijd 13

miljoen systemen gebruik van 3DNow!-technologie. AMD-processoren met 3DNow!-technologie omvatten de complete reeks van desktop- en mobiele systemen, van systemen van minder dan tweeduizend gulden tot zeer geavanceerde notebooks op basis van de Mobile AMD-K6-2 p-processor en high-end multimedia systemen op basis van de nieuwe AMD-K6-III-processor. Belangrijke standaard API's, waaronder Microsoft's DirectX 6.x en SGI's OpenGL ondersteunen 3DNow!-technologie. Daarnaast zijn inmiddels een groot aantal hardware- en softwareproducten geoptimaliseerd voor deze technologie. Voor een compleet overzicht van hard- en software-producten die 3DNow!-technologie ondersteunen, zie de Website van AMD: www.amd.com/products/cpg/k623d/optimized.html. Toonaangevende software-titels die geoptimaliseerd zijn voor 3DNow!-technologie zijn online beschikbaar bij het 3DNow! Technology Aisle op Chumbo.com.

Over AMD AMD (Advanced Micro Devices) is wereldwijd leverancier van geintegreerde elektronische schakelingen voor computers, netwerk- en communicatie-apparatuur. AMD produceert microprocessoren, flash-geheugens, programmeerbare logische schakelingen en producten voor communicatie- en netwerktoepassingen. De onderneming is opgericht in 1969 en gevestigd in Sunnyvale, Californie (Verenigde Staten). In 1998 behaalde AMD een omzet van meer dan $2,5 miljard. Voor meer informatie kan men terecht op de website: www.amd.com. Men kan ook bellen met de technische hotline: 00 44-1276-803299 of een e-mail sturen aan: (euro.tech@amd.com).

Voor de redactie: PBA Benelux, Anne Breimer, tel: (+31) 70 - 358 93 78 of email: anne@berg-kleijn.nl

Met vriendelijke groet/best regards,

Anne Breimer Jos van den Berg/Arie Kleijn Communicatie tel: ++ (31) (0)70 351 2464 fax: ++(31)(0)70 355 0060 PO Box 82174 . 2508 ED Den Haag . The Netherlands