MKB-Nederland verheugd over belastingvrije bedrijfsfitness

Datum nieuwsfeit: 13-04-1999
MKB-Nederland

13-04-1999
MKB-Nederland verheugd over belastingvrije bedrijfsfitness in mkb

Vanaf heden wordt het mogelijk om belastingvrij bedrijfsfitness faciliteiten ter beschikking te stellen in het mkb. Dit blijkt uit antwoorden op kamervragen van de leden Verburg en Reitsma door de Staatssecrretaris van Financiën Vermeend. Per 1 januari 1998 was het ter beschikking stellen van bedrijfsfitness al mogelijk voor bedrijven die de capaciteit hadden een gymzaal op het eigen terrein te laten bouwen, de hele grote bedrijven dus. MKB-Nederland heeft zich er sinds dat moment altijd tegen verzet dat dit voordeel slechts was voorbehouden aan grote bedrijven. Immers, de gezondheid van werknemers rechtvaardigt geen onder-scheid.

In de praktijk betekent deze verruiming van de uitvoering van de belastingwetge-ving dat ondernemers hun personeel sportfaciliteiten (bij bijvoorbeeld een fitness-centrum in de buurt) kunnen aanbieden, zonder dat dit wordt beschouwd als belastbaar loon. De andere eisen, die ook al golden voor de grote bedrijven, blijven van toepassing. De belangrijkste daarvan is dat de fitnessactiviteiten grotendeels gedurende werktijd moeten plaatsvinden.

MKB-Nederland is zeer verheugd met de voorgenomen verruiming van de bedrijfsfitnessfaciliteit. MKB-Nederland verwacht dat vele mkb-ondernemers gebruik zullen maken van deze faciliteit en dat deze een gunstig effect zal hebben op het ziekteverzuim in Nederland.