Compaq Tru64 UNIX draait op Intel's Merced-simulator

Datum nieuwsfeit: 13-04-1999

Compaq Tru64 UNIX draait op Intel's Merced-simulator

Gouda, 13 april 1999 - Compaq's Tru64 UNIX, het eerste volledig 64-bits UNIX besturingssysteem, is met succes overgezet naar Intel's IA-64-simulator. Dit is een simulator van Intel's nieuwste processor die onder andere gebruikt wordt voor het testen van nieuwe software. Vanwege de ingebouwde de port in slechts vier maanden gerealiseerd, een maand korter dan gepland. Compaq heeft hiervoor gebruik gemaakt van Tru64 UNIX V5.0, de onlangs geannonceerde nieuwe release van dit besturingssysteem dat zeer hoge prestaties, betrouwbaarheid en schaalbaarheid biedt voor bedrijfskritische automatisering.

"Het met succes overzetten van Compaq's Tru64 UNIX V5.0 naar de Merced-simulator laat zien dat het ons ernst is om het beste Alpha als IA-64. Door met de volgende generatie Tru64 UNIX te werken, kan Compaq al vanaf de introductie van IA-64 geavanceerde functionaliteit voor dit platform bieden," aldus Joop Ruijgrok, marketing director van Compaq Computer B.V. "Het toevoegen van IA-64 aan ons 64-bit productaanbod geeft grote ondernemingen meer keuze voor een platform dat voldoet aan hun huidige en toekomstige eisen met betrekking tot bedrijfskritische automatisering."

Tru64 UNIX marktleider
Tru64 UNIX is vanaf het begin ontwikkeld als een volledig 64-bit mogelijkheden van Merced volledig te benutten. Alle belangrijke compilers, tools, opslag- en clusteringtechnologie voor Tru64 UNIX zullen eveneens beschikbaar komen voor IA-64, om te beginnen met de Merced-processor. Daarnaast kunnen de meer dan 5.600 64-bit applicaties die momenteel voor Tru64 UNIX beschikbaar zijn, eenvoudig in 'native mode' en op volle snelheid draaien op Merced. Door eenvoudig opnieuw te compileren kunnen softwareleveranciers gemakkelijk ondersteuning voor Tru64 op IA-64 toevoegen. Er zijn geen wijzigingen in de broncode noodzakelijk. Hierdoor krijgen klanten een zeer brede keuze aan applicaties met compatibiliteit voor beide platforms.

Bescherming van investeringen
Tru64 UNIX beschermt de investeringen van klanten met volledige ondersteuning voor zowel Alpha- als IA-64-architecturen binnen één product. Met Tru64 UNIX krijgen ondernemingen de flexibiliteit om het platform te kiezen dat het beste past bij hun automatiseringsbehoeften.

"Door de moderne kerneltechnologie van Compaq was de port naar Intel's IA-64-architectuur relatief eenvoudig," stelt Greg Weiss, Research Analyst van D.H. Brown Associates. "Met het aanbod van meer dan 5.600 64-bit applicaties die reeds beschikbaar zijn voor Tru64 UNIX, bevindt Compaq zich in een goede uitgangspositie om klanten toegevoegde waarde te bieden."

Compaq Computer Corporation - een Fortune Global 100 company - is wereldwijd leverancier van informatietechnologie. Compaq is het op één na grootste computerbedrijf ter wereld en marktleider op het gebied van de productie en verkoop van personal computers. Compaq ontwikkelt en levert een breed scala aan hardware- en softwareoplossingen inclusief services voor consumenten tot en met high-end enterprise computing omgevingen. Zo biedt het bedrijf fouttolerante bedrijfskritische oplossingen, netwerk- en communicatieproducten, server-systemen, workstations, zakelijke desktop- en notebookproducten en consumenten pc's. Het bedrijf is toonaangevend op het gebied van milieuvriendelijke programma's en bedrijfsvoering. Compaq-producten worden verkocht in meer dan 100 landen via een wereldwijd netwerk van Compaq Business Partners. Het bedrijf is opgericht in 1982. Compaq is gevestigd in Houston, Texas. In Nederland is het hoofdkantoor van Compaq Computer B.V. gevestigd in Gouda.

Meer informatie over Compaq en haar producten, alsmede klantenondersteuning is beschikbaar op www.compaq.nl.

Achtergrondinformatie:
Compaq Computer B.V., Ingrid Martens, Marketing Communications Manager, tel 030 - 283 2565 of Monogram Communication Strategies (MCS) BV, Perlita Fränkel, tel. 023- 562 82 08.