FNV betwijfelt nut Tweede Maasvlakte

Datum nieuwsfeit: 14-04-1999
Persbericht FNV

FNV betwijfelt nut Tweede Maasvlakte

De uitbreiding van de Rotterdamse haven kan het beste plaatsvinden door bestaand gebied beter te benutten. Aanleg van een Tweede Maasvlakte lijkt voorlopig niet nodig.

Dat zegt de FNV in een notitie over haar inzet in de discussie over Mainport Rotterdam. Uitgangspunt is dat de ontwikkeling van Rotterdam Mainport zowel moet leiden tot meer werk als tot een betere leefomgeving, dat hiermee een duurzame ontwikkeling wordt bevorderd, en dat de bestaande ruimte optimaal wordt gebruikt.

Discussie

FNV Zuid-Holland organiseert deze maand drie discussiebijeenkomsten waar het FNV-standpunt met leden en kaderleden wordt besproken. De bijeenkomsten beginnen telkens om 19.30 uur. Later dit voorjaar neemt de FNV-federatieraad (de voorzitters van de bonden) een definitief standpunt in.

FNV-bijeenkomsten Rotterdam Mainport

Rotterdam, woensdag 14 april, Nationaal Onderwijscentrum. Sprekers: H. Simons, havenwethouder, A. Steekelenburg, projectleider Consept (samenwerkingsverband van natuur- en milieuorganisaties) en Henk van der Kolk, FNV. Gespreksleider: Liesbeth van der Kruit (Radio Rijnmond).

Vlissingen, dinsdag 20 april, Brittannia Watertoren. Sprekers: J. Phillipen, directeur Havenschap Vlissingen, P. Aubert, fractieleider PvdA Rotterdam en Henk van der Kolk, FNV. Gespreksleider: Rik Groenewegen (Omroep Zeeland)

Spijkenisse, woensdag 28 april, Carlton Oasis hotel. Sprekers: H. Krijgsman, burgemeester van Westvoorne, C.J. Asselbergs, directeur Europoort Botlek Belangen en Henk van der Kolk, FNV. Gespreksleider: Liesbeth van der Kruit (Radio Rijnmond).

Weinig
De notitie is opgesteld door een werkgroep van bestuurders en kaderleden van verschillende bonden met FNV-bestuurder Henk van der Kolk als voorzitter. De werkgroep vindt het opvallend dat nog weinig gegevens bekend zijn over de werkgelegenheidseffecten van de drie verschillende opties: beter benutten van het bestaande gebied, uitbreiden naar bestaande terreinen in Moerdijk, Vlissingen en Terneuzen, en aanleg van een Tweede Maasvlakte voor de kust. Bovendien bestaan grote verschillen van mening over de hoeveelheid ruimte die de haven de komende twintig jaar nodig heeft: volgens het Centraal Planbureau (CPB) is dat 490 hectare, volgens het Havenbedrijf bijna drie keer zoveel. De FNV beschouwt de raming van het CPB als het meest reëel.

Om te beginnen zou de bestaande ruimte in Rotterdam zo goed mogelijk worden benut, zo vindt de FNV. Dit kan met bodemsanering en bijvoorbeeld hoger stapelen van containers. Bij de bodemsanering geldt het beginsel 'de vervuiler betaalt', maar ook de gemeente kan hieraan een bijdrage leveren.

Verder moet er ook meer aandacht komen voor meer milieuvriendelijke alternatieven voor de traditionele sectoren chemie en containers. Hierbij denkt de vakcentrale aan toerisme en recreatie, industriebutie, recycling, maritieme industrie en dienstverlening en het medisch complex. Dit zorgt tevens voor een breder draagvlak van de Rotterdamse economie.

Wanneer in Rotterdam niet voldoende ruimte kan worden gevonden, komen bestaande terreinen in Vlissingen, Terneuzen en Moerdijk in beeld.

Meer informatie bij FNV Regiowerk, Mario van de Luytgaarden, (020) 58 16 581
14 april 1999