Xerox benoemt Richard Thoman tot CEO

Xerox benoemt Richard Thoman tot CEO
Allaire blijft bestuursvoorzitter tot na 2000

Buehler en Romeril worden vice-bestuursvoorzitters

Amstelveen, 14 april 1999 -- De Raad van Bestuur van Xerox Corporation heeft Richard Thoman benoemd tot chief executive officer (CEO). Dit werd bekend gemaakt door Paul Allaire, die zijn functie als CEO neerlegt maar nog ongeveer een jaar zal aanblijven als bestuursvoorzitter. Verder traden de twee executive vice presidents William Buehler en Barry Romeril toe tot de Raad van Bestuur in de nieuwe functie van vice-bestuursvoorzitter. Buehler is tevens president van Xerox' Industry Solutions Operations; Romeril is naast zijn nieuwe functie de hoogste financiële man in de organisatie.

Thoman werd twee jaar geleden bij zijn komst naar Xerox door het bestuur beschouwd als de meest waarschijnlijke opvolger van Allaire. Allaire werd CEO in 1990 en voorzitter in het jaar daarna. "Richard heeft het privilege verdiend om Xerox het nieuwe millennium binnen te leiden," aldus Allaire. "Hij is de juiste man op het juiste moment om onze ontwikkeling als The Document Company te ondersteunen. Onze medewerkers, klanten en aandeelhouders delen het vertrouwen dat ik in hem heb." Thoman zelf: "CEO worden van een begrip als Xerox is zowel een enorme verantwoordelijkheid als een buitengewone kans: een uitdaging die ik graag aanneem. De wereldwijde positionering van Xerox en haar digitale leiderschap is voor een groot deel te danken aan Pauls leiderschap in de jaren '90 en de inspanningen van de mensen bij Xerox door de jaren heen. Ik ben me er terdege van bewust dat ik in de voetsporen treed van een indrukwekkende voorganger en ben Paul en het bestuur dankbaar voor het in mij gestelde vertrouwen."

Richard 'Rick' Thoman (54) verliet in juni 1997 IBM om bij Xerox te gaan werken. In '94 en '95 was hij senior vice president en general manager van IBM's personal systems group, het onderdeel waar onder meer de PC's vandaan komen. Later werd hij IBM's chief financial officer. Van '92 tot '94 was Thoman president en CEO bij Nabisco International. Daarvoor was hij president en CEO bij American Express International en chairman en co-chief executive officer bij American Express Travel Related Services Company. Tot 1979 werkte hij als senior partner bij McKinsey and Company.

Allaire (60), kwam in 1960 in dienst bij Xerox als financieel analist. Voor zijn functie als voorzitter en CEO, bekleedde hij posities als president, chief staff officer en managing director bij Rank Xerox, het tegenwoordige Xerox Europa. Daarnaast had hij diverse andere functies in financieel en algemeen management in de ruim 30 jaar die hij nu bij Xerox werkt.
Buehler (59) kwam bij Xerox in 1991, na 27 jaar bij AT&T te hebben gewerkt. Zijn organisatie, Industry Solutions Operations, ontwikkelt en levert branchegerichte documentoplossingen aan klanten in Noord-Amerika en Europa. Vóór zijn huidige functie was hij verantwoordelijk voor Business Operations, waaronder ook de vijf business groups van Xerox vallen, en Corporate Strategic Services, met als activiteit onder meer de wereldwijde productie en logistiek. Buehler werkte bij Xerox ook als chief staff officer en vice president human resources. Bij AT&T bekleedde hij diverse managementfuncties, zoals group vice president bij de General Business Systems Division en vice president van Network Systems Sales.

Romeril (55) versterkte de gelederen van Xerox in 1993, na een vijfjarig dienstverband als financieel directeur bij British Telecommunications in Londen. Daarvoor werkte hij drie jaar bij BTR en
14 jaar bij Imperial Chemical Industries. Bij Xerox is Romeril verantwoordelijk voor alle financiële aspecten binnen de organisatie, de interne services en het onroerend goed. Daarnaast leidt hij Xerox Technology Enterprises, de unit 'intellectual property' en Xerox Engineering Services.
Als vice-bestuursvoorzitters zullen Buehler en Romeril een actievere leidende rol gaan spelen in de ontwikkeling en uitvoering van Xerox' strategische doelstellingen.

The Document Company Xerox
The Document Company Xerox is wereldwijd marktleider in producten, systemen, services en supplies voor document processing en document management. Naast toonaangevende copiers, printers -zowel zwart/wit als (steun)kleur- en multifunctionele apparatuur biedt Xerox een breed pakket document outsourcing diensten, op het gebied van documentproductie, documentbeheer, workflow, netwerken en ondersteuning. Als technologisch solutions provider voor de kantoor-, productie- en service-omgeving is Xerox actief in meer dan 130 landen. Xerox realiseerde in 1998 met haar kernactiviteit document processing wereldwijd (exclusief Japan) een omzet van US $ 19,4 miljard. Bij de Nederlandse vestigingen van Xerox in Amstelveen (hoofdkantoor), Zeist (marketingorganisatie) en Venray (productie, recycling en Europees logistiek centrum) zijn in totaal meer dan 3.600 mensen werkzaam.