Publieksfolder 'XTC, De Antwoorden' vernieuwd

Trimbos-instituut Netherlands Institute of Mental Health and Addiction

Persbericht Trimbos-instituut:

XTC-voorlichting vernieuwd

Utrecht, 14 april 1999. Vanaf vandaag is de gewijzigde publieksfolder ‘XTC, De Antwoorden’ gratis verkrijgbaar bij de Drugs Informatielijn (tel. 0900-1995, 22 ct./min), de instellingen voor verslavingszorg en GGD-en. In de tekst zijn de uitkomsten van het onderzoek naar het effect van XTC op de hersenen verwerkt, dat recent is uitgevoerd door het Centre for Human Drugs Research in Leiden. Hoewel veel nog onduidelijk is, zijn er toch redenen om gebruikers erop te wijzen dat XTC hersenschade kan veroorzaken. Deze risico’s worden groter bij toenemend gebruik.

De nieuwe folder stelt: ‘Er is onderzoek gedaan naar de schadelijkheid van XTC. Vermoedelijk kan gebruik van XTC leiden tot veranderingen in de hersenen met aantasting van het geheugen, de concentratie en de stemming (depressiviteit). Het gevaar neemt toe naarmate meer en vaker gebruikt wordt. Het is niet uit te sluiten dat ook eenmalig gebruik al tot zo’n effect op de hersenen leidt. Het is nog niet bekend hoe ingrijpend dit is en of het blijvend is. Ook is nog onduidelijk welke invloed XTC heeft in combinatie met andere middelen. Slikken van XTC is dus riskant, ook als het maar voor één keer is. Bovendien weet een gebruiker nooit precies welke stof in een pil zit en hoeveel. Wie toch overweegt een pil te nemen, kan gebruik maken van de mogelijkheid deze te laten testen. Dit kan voorkómen dat de gebruiker zonder het te weten een andere, mogelijk nóg gevaarlijker stof slikt of een veel grotere dosis binnen krijgt dan verwacht. Maar ook als uit de test blijkt dat het om XTC (MDMA) gaat, loopt de gebruiker, zoals gezegd, risico’s. Als iemand geen risico’s wil lopen, moet hij niet gebruiken.’

Alle instellingen voor verslavingszorg en GGD-en steunen deze wijzigingen in de tekst. De voorlichtingsboodschap over XTC geldt voor het hele land.

Ook is een begin gemaakt met aanscherping van de werkwijze van het Drugs Informatie en Monitoring Systeem (DIMS). Daarin werkt het Trimbos-instituut samen met verschillende instellingen voor verslavingszorg volgens een gestandaardiseerde aanpak. DIMS vergaart uit drugsmarkten informatie die voor de bescherming van de volksgezondheid van belang is. In XTC kan een breed scala aan stoffen zitten, terwijl het gehalte daarvan niet stabiel is. Daarom is analyse van pillen in een landelijk laboratorium onderdeel van DIMS.

Minister Borst wil het testen van pillen beperken tot het minimum dat is vereist voor monitoring, om te voorkomen dat met testen een verkeerd signaal wordt afgegeven aan de jeugd. DIMS zal daarvoor zorgen. Bovendien zullen degenen die een pil laten testen in het vervolg direct schriftelijke informatie ontvangen over de risico’s van de aangeleverde pil.

MET BETREKKING TOT DIMS

Op 14 april is door het Trimbos-instituut in het gebouw van de Tweede Kamer aan een aantal leden van politieke partijen een demonstratie gegeven van het testen van pillen en wordt nadere informatie gegeven over de organisatie van DIMS.

Op 21 april a.s. zal DIMS ter sprake komen bij het Kamerdebat tussen de woordvoerders Volksgezondheid.

Bezoekadres: Da Costakade 45, Utrecht.
Postadres: Postbus 725, 3500 AS Utrecht.
Telefoon (030) 297 11 00
Fax: (030) 297 11 11