Film: The precious blood bij NCRV

NCRV

15 april 1999, 23.02 uur Nederland 1

The precious blood

The precious blood is een krachtige film geschreven door de award-winnende dramaturg Graham Reid uit Noord-Ierland. De film geeft de intense persoonlijke dilemmas weer gedurende het vredesproces in het tegenwoordige Belfast.

Met het vredesproces wankelend op de snede van het mes en politici die roepen om een klimaat van vergiffenis, probeert de protestantse huisvrouw Rosie Willis de moordenaar van haar man te zoeken.

Twaalf jaar geleden werd haar man doodgeschoten terwijl ze in bed lagen. Deze verschrikkelijke nacht maakte haar tot weduwe en haar kinderen vaderloos. Om weer verder te kunnen in het leven moet Rosie eerst weten wie haar man heeft vermoord.

De aardige Billy McVea, die vroeger een regeringsgetrouwe paramilitair was, runt nu een boksschool voor jongeren. Billy is een man van berouw en schuldgevoelens door zijn verleden en heeft zich nu bekeerd tot God. Wanneer Rosies eigenzinnige zoon John op boksles gaat bij Billy, kruisen de paden van de twee families zich en verandert hun toekomst door hun verledens.

Rosie heeft altijd gedacht dat de moord op haar man gepleegd is door de IRA. Wanneer zij hoort dat er politieke gevangenen vrij gaan komen gaat ze naar de politie en probeert ze nog meer informatie los te krijgen over de moord op haar man. Ze is helemaal geschokt als ze te horen krijgt dat haar man een lid was van de UVF en dat hij, als informant van de politie, werd neergeschoten door zijn eigen mensen.

Rosie vertelt dit in vertouwen aan Billy. Billy schrikt als hij de details van de moord hoort. Doordat Billy zijn leven wil beteren komt hij er niet onderuit om de moord op Rosies man op te biechten. Maar kunnen Rosie en John zoiets gruwelijks vergeven? Deze harde confrontaties worden met veel gevoel en tact in de film getoond om de wereldwijde complexiteit van de psychologische gevolgen van oorlog weer te geven.