Schoolverkeersexamen VVN

Datum nieuwsfeit: 15-04-1999
Veilig Verkeer Nederland

Donderdag 15 april schoolverkeersexamen VVN

Donderdag 15 april a.s. houdt de vereniging Veilig Verkeer Nederland (VVN) voor 180.000 leerlingen uit de hoogste groepen van de basisscholen voor de 67ste maal het jaarlijkse verkeersexamen. Wie slaagt krijgt het VVN-verkeersdiploma uitgereikt. Lukt het niet de eerste keer 26 van de in totaal 40 punten te halen, dan volgt een herkansing. Op een later tijdstip dit voorjaar houdt een groot deel van de deelnemende basisscholen ook een praktisch verkeersexamen op de fiets. Het schriftelijke verkeersexamen is gelijk het begin van een reeks speciale VVN-activiteiten voor de schooljeugd onder het motto "Dat kan anders". Op die manier wordt op een aantrekkelijke wijze geprobeerd scholieren de komende maanden zelfstandig, met de school en met (verkeers) ouders actief bezig te laten zijn met de veiligheid in het verkeer, hun eigen gedrag, dat van hun ouders en dat van anderen.

De activiteiten en ideeën voor de schooljeugd staan allemaal in het "DoeBoek Verkeer 99', dat alle deelnemers aan het verkeersexamen van VVN krijgen uitgereikt. Ook internet kunnen ze hiervoor gebruiken. Naast tegels en tips voor in-line skaters en skeelers en aandacht voor de meest voorkomende oorzaken van verkeersongevallen met kinderen, wordt ook ingegaan op vrachtwagens in het verkeer en veilige routes voor kinderen. De schooljeugd wordt in het interactieve magazine voorts gevraagd gevaarlijke verkeerssituaties en veilige speelplekken aan Veilig Verkeer Nederland door te geven, een eigen radiospot te maken, veilige automobilisten een pluim te geven en mee te doen aan allerlei wedstrijden, prijsvragen en enquêtes met prachtige prijzen. De 'missers'(gevaarlijke verkeerssituaties) en 'toppers'(veilige speelplekken), die de scholieren in hun omgeving op het spoor komen, zullen door Veilig Verkeer Nederland en de Stichting Consument en Veiligheid worden samengebracht in een fotoboek. Voor dat doel is er de 'eigen buurt'-test gemaakt waarmee de schooljeugd precies aan de weet kan komen welke zaken kloppen en welke niet. Het fotoboek zal in het najaar aan alle gemeentebesturen worden toegestuurd.

Voor de activiteiten in het 'DoeBoek Verkeer '99' werkt Veilig Verkeer Nederland ook samen met Transport en Logistiek Nederland (TLN) voor de 'Grote Bak'- prijsvraag over de veiligheid van vrachtwagens in het verkeer, is met het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) de 'Prima Pluim'-actie opgezet waarin scholieren volwassen bestuurders kunnen belonen met een certificaat voor veilig rijgedrag en wordt met De Voetgangersvereniging en de Stichting Kinderen Voorrang! Een landelijk onderzoek naar veilige kinderroutes gehouden. Op die manier geeft het magazine samenhang aan de VVN-activiteiten die gedurende het gehele jaar worden ondernomen voor een verkeersveilige woon- en schoolomgeving. Dat is nog steeds hard nodig want vorig jaar kwamen bij een verkeersongeval 47 kinderen tot 15 jaar om het leven. De scholieren kunnen over alle activiteiten tot eind juni a.s. naar Veilig Verkeer Nederland in Huizen schrijven of e-mailen ((doeboekverkeer@vvn.nl)) en op internet de 'DoeSite Verkeer' (www.nl/doesite) bezoeken. Op de resultaten zal aan het begin van het nieuwe schooljaar worden teruggekomen.

VVN