Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Non-food detailhandel groeit in februari met 5,6%

Datum nieuwsfeit: 15-04-1999
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten
CBS Persbericht

Datum: 15-04-99

Non-food detailhandel groeit in februari met 5,6%

Opnieuw hebben de non-foodbranches van de detailhandel prima zaken gedaan. Deze winkels, die onder meer kleding, meubels en consumentenelektronica verkopen, hebben in februari 1999 namelijk 5,6% meer omzet gedraaid dan in februari 1998. Dit blijkt uit cijfers van het CBS in Voorburg. De detailhandel in voedingsmiddelen is hier met een omzetgroei van 2,2% bij achtergebleven.

De gehele detailhandel heeft in februari voor 10,4 miljard gulden verkocht; 3,6% meer dan in februari 1998. Dit betekent dat een huishouden in februari voor gemiddeld 1600 gulden bij de detailhandel heeft gewinkeld. Ruim 900 gulden hiervan is in de non-foodsector uitgegeven. De rest is besteed aan dagelijkse boodschappen bij de supermarkt, de slager en de groentehandel.

Persoonlijke verzorging en woninginrichting in trek

In de non-foodsector van de detailhandel heeft de consument vooral flink meer uitgegeven aan artikelen voor persoonlijke verzorging en de woning. Met name de drogisterijen (+8,8%), de meubelzaken (+8,9%), de winkels in huishoudelijke artikelen (+7,0%) en de detailhandel in consumentenelektronica (+8,7%) hebben hiervan geprofiteerd.

Groei doe-het-zelf zwakt af

De doe-het-zelf sector lijkt volgens het CBS na een lange periode van aanhoudende sterke omzetgroei gas terug te nemen. Werd over geheel 1998 nog een omzetplus genoteerd van ruim 8%, in het laatste kwartaal van 1998 liep de omzetgroei terug tot 4,4%. In januari en februari 1999 is de omzetgroei in de doe-het-zelf branche nagenoeg nihil.

Omzetvolume supermarkten neemt af

De supermarkten hebben de omzet in februari met 2,4% kunnen verbeteren, vergeleken met februari vorig jaar. Doordat de prijzen van voedingsmiddelen in deze periode zo’n 3% zijn gestegen, is het omzetvolume echter gedaald. Ook over een langere periode bezien, lijkt er bij de supermarkten sprake van stagnatie in de groei. In de afgelopen 12 maanden is er zelfs een lichte volumedaling opgetreden (-0,7%).

Technische toelichting

De totale detailhandelsomzet omvat zowel de door winkels (fond en non-food) behaalde omzet als de omzet van de postorderbedrijven en de ambulante handel.

Voor een vergelijking van februari 1999 met dezelfde maand in 1998 behoeft er geen rekening te worden gehouden met het patroon van de verkoopdagen; dit is identiek.

Noot voor redacties

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie