Winst Nationale Nederlanden boven 1 miljard

Datum nieuwsfeit: 15-04-1999

NATIONALE NEDERLANDEN

Winst Nationale Nederlanden boven 1 miljard gld.

Groeiende vraag particulieren naar individueel advies WINST NATIONALE-NEDERLANDEN BOVEN 1 MILJARD GULDEN

Met een toename van het premie-inkomen met bijna 1 miljard (plus 10 procent) tot 10,5 miljard gulden boekte Nationale-Nederlanden in 1998 de grootste groei ooit in ÄÄn jaar tijd. De totale omzet (premie-inkomen plus beleggingsopbrengsten) kwam daarmee op 17,5 miljard gulden. De nettowinst steeg 9,4 procent en bedroeg voor het eerst meer dan 1 miljard gulden.

Mede dankzij de vruchtbare samenwerking met de verzekeringsadviseurs heeft Nationale-Nederlanden weer een prima jaar achter de rug. In levens-verzekeringen bedroeg de groei van het brutopremie-inkomen ruim 800 miljoen gulden. Hoewel de schademarkt sterk is verzadigd, nam ook daar het brutopremie-inkomen toe met 144 miljoen gulden. Inkomensverzekeringen leverden daaraan de belangrijkste bijdrage met een groei van 84 miljoen gulden. Met transportverzekeringen als enige uitzondering kon in alle schadebranches een stijging van het premie-inkomen worden genoteerd.

De nettowinst steeg met 86 miljoen gulden voor het eerst tot boven de
1 miljard gulden.
Aan de totale nettowinst droegen levensverzekeringen voor driekwart bij en schade-verzekeringen voor ÄÄn kwart. Het brancheresultaat schadeverzekeringen daalde in 1998 licht naar 179 miljoen gulden. De teruggang is vooral te wijten aan een tegenvallend resultaat in de branches Motorrijtuigen en Zorg, alsmede bij
ziektewetverzekeringen.
Het resultaat Motorrijtuigen viel na een redelijk herstel in 1996 en
1997 opnieuw sterk terug. De zorgsector kreeg te maken met een sterke stijging van de kosten in de gezondheidszorg.

Nationale-Nederlanden stelt over 1998 een bedrag van 5,7 miljard gulden aan polishouders van levensverzekeringen beschikbaar in de vorm van gegarandeerde interest, overrente-deling en bedrijfswinstdeling.

Toenemende vraag naar individueel advies particulieren Om de dienstverlening aan het onafhankelijke, professionele verzekeringsintermediair verder te verbeteren, maakte Nationale-Nederlanden vorig jaar de omslag van een productgerichte naar een marktgerichte organisatie. Hierbij zijn de traditionele scheidslijnen tussen Leven, Schade en Zorg verdwenen. Deze organisatievorm maakt het Nationale-Nederlanden nog beter mogelijk de met haar samenwerkende verzekerings-adviseurs als totaalrelatie te bedienen op alle markten: Employee Benefits, Bedrijven Schade en Particulieren. Dit komt onder meer tot uitdrukking in haar aanbod van nieuwe producten en diensten, zoals met betrekking tot reïntegratie, VUT-vervangende producten en persoonlijke financiële planning.

Dit sluit aan op de visie van Nationale-Nederlanden op de particulieren-markt. Ontwikkelingen rond het individu, privÄ, op zijn werk en in de maatschappij, zorgen ervoor dat het steeds belangrijker wordt in te spelen op individuele wensen en behoeften. Denk hierbij aan ontwikkelingen als de groei van het aantal tweeverdieners, een grotere mobiliteit op de arbeidsmarkt en de ontwikkeling naar een flexibel pensioenstelsel.

Door deze ontwikkelingen neemt de behoefte aan totaaloplossingen toe. In combinatie met een groeiende pluriformiteit en complexiteit van het productenaanbod in de totale markt, ziet Nationale-Nederlanden daarom steeds meer vraag naar individueel advies in de particulierenmarkt. Het professionele verzekeringsintermediair heeft bij uitstek goede mogelijkheden om deze groeiende adviesbehoefte van de klant op een breed terrein te blijven vervullen.

Voor nadere informatie:

Mr. J.W. Dreteler