GAIA in beroep tegen verbod acties tegen paardenleed

Datum nieuwsfeit: 15-04-1999

Persbericht, 14.4.1999

GAIA IN BEROEP TEGEN VERBOD ACTIES TEGEN PAARDENLEED

Dierenrechtenorganisatie verbolgen en verbijsterd:

'Slachtoffers van geweld gestraft voor vreedzame acties'

Op vraag van de NV Slachthuizen en Markten van Anderlecht en van vee- en paardenhandelaars heeft rechter Bellemans op 9 april 1999 de dierenrechtenorganisatie GAIA in kortgeding verbod opgelegd om acties te voeren op en nabij het domein NV Slacht-huizen en Markten van Anderlecht, waar wekelijks een markt voor paarden en veedieren plaatsvindt. Dit op straffe van een dwangsom van 100.000 frank. Het actieverbod geldt tot 31 december 2000. GAIA reageert 'verbijsterd en verbolgen'. De dierenrechtenorganisatie gaat in beroep tegen die uitspraak.

Directe aanleiding voor het actieverbod dat de NV Slachthuizen en Markten de rechter vroeg waren de gebeurtenissen van 9 september 1998 toen GAIA-voorzitter Michel Vandenbosch tijdens een vreedzame protestactie van GAIA tegen het paardenleed op de markt voor de ogen van de televisiecamera's in mekaar geslagen werd door vee- en paardenhandelaars. Ook andere actievoerders werden geslagen en geschopt door handelaars. GAIA is 'verbijsterd' over de motivering van de rechter: 'om te vermijden dat er andermaal acties ondernomen worden door of in naam van GAIA, met andermaal het risico van de daarbij horende incidenten en de voor de eerste eisers' (de NV Slachthuizen) negatieve publiciteit door de weerklank in de media'. Volgens rechter Bellemans waren zowel de NV Slachthuizen 'als de handelaars als de klanten als de bezoekers gestoord en gehinderd door de acties van GAIA, en hebben zij daarvan nadeel ondervonden, zelfs al blijkt niet dat de leden en sympathisanten van GAIA gewelddadig zijn opgetreden'.

GAIA-voorzitter Michel Vandenbosch: 'Natuurlijk gaan wij in beroep.  Onze grondrechten op vrijheid van mening en vreedzaam vergaderen worden hier geweld aangedaan. Wij voerden volkomen vreedzaam actie uit protest tegen het leed dat de paarden bij dergelijke markten doorstaan; dat vee- en paardenhandelaars mij het ziekenhuis in sloegen, wordt door de rechter afgedaan als "een betreurenswaardig incident"; die beulen zijn nog altijd niet vervolgd, maar wij krijgen nu wel een actieverbod opgelegd, m.a.w. het slachtoffer wordt dader. Dit is omgekeerde rechtspraak. Eerst spreekt de rechter zich misprijzend uit over wat mij overkomen is ("Hoe, is Vandenbosch nog niet gekalmeerd?"), nadien schort hij de maatregelen op die het gemeentebestuur van Anderlecht getroffen had ten gunste van het paardenwelzijn, en nu dit actieverbod. Normaal kan je dit niet meer noemen.'

Meer info: Michel Vandenbosch 00 32 75 45 20 15 - 00 32 477 53 42 02