Werknemers Tjernobyl staken

Datum nieuwsfeit: 15-04-1999
Persbericht FNV

Tjernobyl staakt

De werknemers van Tjernobyl en de vier andere kerncentrales in de Oekraïne zijn op 22 maart begonnen met een staking voor onbepaalde tijd. Inzet is de uitbetaling van achterstallig loon.

De werknemers van de kerncentrales hebben intussen zo'n vijftien miljoen euro tegoed van hun werkgever. Intussen kamperen bijna drieduizend arbeiders in tentendorpen rond de centrales. Een van de oorzaken van de loonachterstand is dat het energiebedrijf er niet in slaagt de rekening te innen bij bedrijven en consumenten. Hiervoor is nu een speciale commissie ingesteld, die grote wanbetalers mag afsluiten. Zo'n 18.000 bedrijven betalen hun energierekening niet of te laat. De werknemers krijgen de steun van de internationale energiebond, ICEM.
15 april 1999