In mkb dreigt groot tekort aan HBO-ers

MKB Nieuws, bericht

15-04-1999

In mkb dreigt groot tekort aan HBO-ers

Voor de periode tot 2002 wordt een tekort verwacht van zo´n 75.000 HBO-geschoolden in het midden- en kleinbedrijf (mkb). Door dit tekort zal niet kunnen worden voldaan aan de groeiende behoefte van het mkb om te innoveren, exporteren en in te spelen op de steeds diversere eisen van de klant.

Bij ongewijzigd beleid betekent deze situatie een reële bedreiging voor de toekomst van het Nederlandse mkb. In een brief aan minister Hermans van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen (OCW), heeft MKB-Nederland daarom gepleit voor meer financiële steun voor het HBO.

Succesformule
De combinatie mkb en HBO wordt steeds meer als een succesformule ervaren. Steeds meer mkb-bedrijven krijgen behoefte aan HBO-opgeleiden, bijvoorbeeld voor innovatie en export. Het mkb heeft de hogescholen echter niet alleen nodig voor de toevoer van nieuwe personeelsleden en kennis, maar ook voor het scholen van zittend personeel. Het HBO moet zich in korte tijd op deze nieuwe markt richten en snel en flexibel inspelen op de toenemende vraag naar HBO-ers vanuit het mkb. MKB-Nederland is van mening dat hogescholen structureel meer geld moeten krijgen om de toename van het aantal studenten te kunnen bekostigen. Daarnaast moeten de hogescholen incidenteel extra gefinancierd worden om de omslag naar een meer vraaggerichte organisatie, die ook andere dan de reguliere doelgroepen kan bedienen, snel te kunnen maken.

MKB-Nederland doet deze oproep in een brief aan de minister van OCW. Voor het mkb is een ´vernieuwd´ HBO cruciaal. Niet alleen heeft het mkb steeds meer HBO-ers nodig, ook staan tal van initiatieven op stapel om HBO-kennis in te zetten bij exportprojecten en andere branche- en regionale innovatieprojecten. De Nederlandse economie is derhalve zeer gebaat bij een gezond hoger beroepsonderwijs.