Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Hyundai XG: sportieve reislimousine

Datum nieuwsfeit: 15-04-1999
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten

Hyundai XG: sportieve reislimousine

(15 April 1999)

PERSBERICHT:

De Hyundai XG is een exclusieve business class limousine van Zuid-Korea's grootste autofabrikant Zijn Nederlandse debuut beleefde hij tijdens de AutoRAI en sinds 1 maart staat de XG daadwerkelijk in de prijslijst De nieuwe Hyundai heeft een zeer krachtige zescilindermotor (137 kW/187 pk) met daarbij een sportief afgestemd onderstel zonder dat op comfort wordt ingeleverd.

De motor is voorzien van 24-kleppentechnologie, een variabele luchtinlaat1 elektronische benzine-injectie en een intelligente automatische versnellingsbak die het schakelmoment afstemt op het rijgedrag van de bestuurder. Deze H-matic elektronische automaat met vijf versnellingen heeft ook een stand voor sequentieel (met de hand bediend) schakelen. Een computer stuurt de bediening van de koppeling aan en boekt ten opzichte van een gewone handgeschakelde bak met voetkoppeling gemiddeld een halve seconde tijdwinst. Volgens fabrieksopgave bereikt de XG een topsnelheid van 225 kilometer per uur.

Veerwerking
De voorwielen zijn via twee boven elkaar geplaatste triangelvormige wieldraagarmen aan de carrosserie bevestigd, terwijl de achteras volgens het multi-link principe opgehangen is. Zowel voor als achter heeft de XG een stabilitorstang. Elektronica zorgt voor een verfijnde schokdemping en vering. Die bedwingt overhellen in bochten of duiken tijdens hevig remmen. In de stikstofgevulde schokdempers zit een elektronisch aangestuurde klep die in geopende positie bij lage snelheden extra soepel veercomfort oplevert.

De remmen (schijven rondom) krijgen eveneens elektronische assistentie in de vorm van ABS en EBD. Deze laatste voorziening past de remdruk aan de laadtoestand van de auto aan. De ABS -sensoren zijn ook actief tijdens de acceleratie en meten of er geen snelheidsverschillen optreden, wat wijst op spinnende wielen. In dat geval grijpen remmen en motorelektronica gezamenlijk in. Het doorslippende wiel wordt geremd en het koppel wordt teruggebracht, totdat het rubber weer houvast heeft op het asfalt.
Sensor
De tractiecontrole, elektronische veerwerking en elektronische remhulpen dragen zorg voor een hoog actief veiligheidsniveau. Vijf driepuntsveiligheidsgordels (met begrensde gordelspanners voor), dubbele airbags, zij-airbags, stalen balken in de portieren en een ijzersterke veiligheidskooi bieden bescherming wanneer de XG toch bij een aanrijding betrokken mocht raken. In dat geval springen tevens de portieren automatisch van het slot. Via een sensor in de passagiersstoel herkent de elektronica van de airbag of er iemand op de stoel zit.

Het design van de auto weerspiegelt het veelzijdige karakter van een reislimousine met een sportieve inslag. De portieren hebben geen raamstijlen, wat de auto een dynamisch coupé-accent verleent. De prestigieuze, krachtige carrosserievorm benadrukt het comfort en de kracht. Het proflel in langsrichting op de flank verwijst subtiel naar klasse-auto's uit het verleden.

Rijgenoegen
Aan de binnenzijde van de XG draait het om ruimte en comfort. Zowel voor- als achterin is volop hoofd- en beenruimte. Stijlvol gebruik van hout en leer in combinatie met elegante kleuren en vormen dragen bij aan het rijgenoegen. Het ontbreekt de inzittenden daarbij aan niets. Automatische klimaatregeling, cruise control, verwarmbare en elektrisch verstelbare stoelen (bestuurdersstoel met geheugen, incl. positie buitenspiegels), leer, centrale portiervergrendeling met afstandsbediening, boordcomputer: de XG beschikt over een ellenlange lijst comfortabele standaardvoorzieningen.

De XG 3.0i V6 staat voor 82.500 gulden in de prijslijst.

Hyundai mengt zich met de technologisch geavanceerde XG in de topklasse, maar positioneert de XG als een afwijkend alternatief dat een gunstige aanschafprijs combineert met een eigen stijl en onafhankelijkheid.
Hyundai geeft drie jaar volledige garantie tot 100.000 km, en zes jaar carrosseriegarantie.

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie