Compaq ondersteunt Monterey UNIX Initiatief

Datum nieuwsfeit: 15-04-1999

Compaq kondigt ondersteuning aan voor Monterey UNIX Initiatief op ProLiant-servers

Gouda, 15 april 1999 - Compaq Computer, IBM en SCO maken bekend dat IA-64 architectuur - door Compaq zal worden ondersteund. Tevens heeft IBM aangekondigd dat zij Compaq's betrokkenheid bij het Project Monterey zal ondersteunen door Compaq ProLiant-systemen te gebruiken in haar Solution bieden.

Met de ondersteuning van Compaq, die reeds sinds lange tijd nauw samenwerkt met SCO, kunnen de klanten van SCO nu gebruik maken van de kennis en expertise van Compaq, wanneer zij van SCO's UnixWare migreren naar 64-bits omgevingen.

IBM en SCO zullen met Compaq samenwerken bij het introduceren van Monterey op het IA-64 gebaseerde Compaq ProLiant-platform. Deze samenwerking biedt beide partners voordelen op het gebied van de capaciteit van hun partner-supportstructuur en het server-marktaandeel. Naar verwachting zal dit leiden tot lagere kosten voor bestaande UnixWare-klanten en -kanalen.

van Compaq en SCO vertaalt zich in een behoud van gedane investeringen in IA-32 systemen en een duidelijk groeipad naar een volledig compatibele oplossing op IA-64.

"Met de ondersteuning van het Monterey-initiatief versterkt Compaq haar betrokkenheid bij SCO-gebruikers," aldus Tim Yeaton, vice-president en general manager van de UNIX Software Division bij Compaq. "Door onze rol bij zowel het Data Center Acceleration Program (DCAP) als NonStop Clusters voor IA-32, kunnen voorzien van robuuste, schaalbare en bedrijfszekere oplossingen. Met het Monterey-initiatief zullen deze oplossingen worden uitgebreid naar de IA-64 omgeving."

Compaq zal tevens samenwerken met IBM, één van de initiatiefnemers van het Project Monterey, om te zorgen voor een brede platform-ondersteuning en een uitgebreid aanbod aan software.

"Dankzij de participatie van Compaq zal het Monterey-initiatief op een hoger niveau worden gebracht," zegt Rajiv Samant, general manager UNIX bij IBM. "IBM's expertise op het gebied van bedrijfsomgevingen in combinatie met Compaq's marktaandeel, distributiekanalen en UNIX-capaciteiten zal ertoe bijdragen om van Monterey een succes te maken. De Compaq ProLiant-servers zullen belangrijke platforms worden voor Monterey op IA-64 en mede dankzij de participatie van Compaq zal Monterey uitgroeien tot het meest toonaangevende breed toepasbare UNIX-besturingssysteem voor het IA-64 platform."

"We zijn bijzonder verheugd met Compaq's ondersteuning voor Monterey," aldus Doug Michels, president en CEO van SCO. "Als strategische partner van SCO en toonaangevend leverancier van industriestandaard servers, voorziet Compaq het Project Monterey van een nieuwe impuls."

Geselecteerde IBM Solution Partnership Centers zullen gebruik maken van Compaq ProLiant-servers, tezamen met IBM Netfinity-servers. De servers worden ingezet om softwareontwikkelaars te ondersteunen bij het converteren van applicaties naar Monterey-platforms. Daarnaast zal Compaq een aantal Compaq 'porting centers' selecteren voor Monterey-ontwikkeling. Zo krijgen softwareontwikkelaars de beschikking over de infrastructuur die nodig is voor het succesvol converteren van applicaties naar Monterey. IBM en Compaq werken daarnaast samen om een aantal IBM middleware-oplossingen aan te bieden op Compaq's UNIX-producten, waaronder Tru64 UNIX.

Ook zal Compaq sponsor worden van het UNIX Developer's Guide - Programming Interfaces-initiatief, dat eerder deze maand werd aangekondigd. De Unix Developer's Guide - Programming Interfaces is een gezamenlijke inspanning om richtlijnen te ontwikkelen en te publiceren die softwareontwikkelaars en systeemfabrikanten kunnen gebruiken voor UNIX-besturingssystemen die draaien op de Intel-architectuur. Hiermee is het mogelijk om de kosten voor ontwikkeling, onderhoud en testen te reduceren. Compaq's oplossingen voor UnixWare op IA-32, Monterey op IA-64 en Compaq's Tru64 UNIX zullen alle compatibel zijn met de UNIX Developer's Guide - Programming Interfaces-standaard.

Project Monterey
Project Monterey is in oktober 1998 aangekondigd. Het betreft een initiatief van onder andere IBM, SCO, Sequent, toonaangevende OEMs en nu ook Compaq. Als onderdeel van dit initiatief wordt momenteel een standaard UNIX-besturingssysteem ontwikkeld voor Intel's IA-64 processors, met gebruikmaking van technologieën uit IBM's AIX-besturingssysteem, SCO's UnixWare-besturingssysteem en de bedrijfstechnologieën van Sequent. IBM zal AIX-technologie in licentie geven aan SCO's UnixWare-besturingssysteem voor de IA-32 markt. Afgelopen oktober heeft een aantal toonaangevende softwarebedrijven hun ondersteuning voor UNIX-software aangekondigd, waaronder BEA Systems, Compuware, Data Pro Accounting Software, Informix, Infospace, Micro Focus, Netscape Communications, Novell, PeopleSoft, Pick Systems, Progress Software, Rational, Real World, Risk Management Technology, Software AG, SAS Institute en TakeFive.

Ook hebben diverse belangrijke softwareontwikkelaars hun ondersteuning voor het Monterey-initiatief aangekondigd, te weten: Baan Company, BMC Software, daly.commerce, GIAC Smart Enterprise Solutions, ISOCOR, Marcam Solutions, Sanchez Computer Associates, Sapiens, Sendmail en TIBCO.

Compaq Computer Corporation - een Fortune Global 100 company - is wereldwijd leverancier van informatietechnologie. Compaq is het op één na grootste computerbedrijf ter wereld en marktleider op het gebied van de productie en verkoop van personal computers. Compaq ontwikkelt en levert een breed scala aan hardware- en softwareoplossingen inclusief services voor consumenten tot en met high-end enterprise computing omgevingen. Zo biedt het bedrijf fouttolerante bedrijfskritische oplossingen, netwerk- en communicatieproducten, server-systemen, workstations, zakelijke desktop- en notebookproducten en consumenten pc's. Het bedrijf is toonaangevend op het gebied van milieuvriendelijke programma's en bedrijfsvoering. Compaq-producten worden verkocht in meer dan 100 landen via een wereldwijd netwerk van Compaq Business Partners. Het bedrijf is opgericht in 1982. Compaq is gevestigd in Houston, Texas. In Nederland is het hoofdkantoor van Compaq Computer B.V. gevestigd in Gouda.

Meer informatie over Compaq en haar producten, alsmede klantenondersteuning is beschikbaar op www.compaq.nl. Persberichten en fact sheets van IBM zijn te vinden op: www.ibm.com/. Persberichten en fact sheets van SCO zijn te vinden op: www.sco.com/. Meer informatie over IBM en Project Monterey is te vinden op: www.ibm.com/servers/monterey/.

Achtergrondinformatie:
Compaq Computer B.V., Judy van Kamperdijk, tel. 0182 - 565910 of 06 -
53755093 of Monogram Communication Strategies (MCS) BV, Perlita Fränkel, tel. 023 - 5628208.

Derde generatie oplossingen gebaseerd op Enterprise Network Storage nieuwe fouttolerante opslagoplossingen en schaalbare SAN's van compaq Gouda, 15 april 1999 - Compaq Computer, de grootste aanbieder ter wereld van opslagsystemen, introduceert nieuwe Storage Area Network (SAN) oplossingen, die meer backup-capaciteit bieden en onder meer zijn voorzien van de meest recente Fibre Channel switch-technologie en fouttolerante software. Deze producten worden ondersteund door de wereldwijd opererende Compaq Services business unit en bieden zakelijke klanten bedrijfszekere opslagsystemen met een grotere schaalbaarheid en een zeer lage TCO (Total Cost of Ownership). Naast ondersteuning van heterogene platforms, inclusief de belangrijkste besturingssystemen, biedt Compaq nu ongeëvenaarde niveaus van bedrijfszekerheid in SAN-omgevingen voor Windows NT, Tru64 Unix en OpenVMS.

Deze oplossingen zijn gebaseerd op Compaq's Enterprise Netwerk Storage Architecture (ENSA), een architectuur ontworpen om van opslag een flexibel instrument te maken, dat door een heel bedrijf heen gebruikt kan worden. ENSA vormt ook een onderdeel van een bredere strategie die tot doel heeft de

Schaalbare SAN's voor connectiviteit op afstand
Ontworpen voor veeleisende commerciële toepassingen zijn Compaq's StorageWorks Enterprise Storage Array 12000 (ESA12000) en RAID Array 8000 (RA8000) gebaseerd op een gemeenschappelijke architectuur. Ze bieden klanten gecentraliseerd management, bedrijfszekerheid, buitengewone prestaties en schaalbaarheid in omgevingen met open systemen. Vanaf heden zijn deze systemen ook beschikbaar met Fibre Channel switch-technologie. Deze high-end oplossing voorziet in een grotere snelheid en betrouwbaarheid en biedt tevens connectiviteit naar locaties die zich tot op 10 kilometer afstand van elkaar bevinden.

Gebruikers kunnen nu zeer schaalbare SAN's configureren met StorageWorks RA8000- en ESA12000-oplossingen en nieuwe 8- en 16-poorts Fibre Channel-switches, waarmee duizenden connecties gemaakt kunnen worden. Wanneer het SAN in omvang toeneemt, kunnen de algemene prestaties eenvoudig worden verbeterd door het toevoegen van extra 100 MB Fibre Channel-componenten.

De nieuwe switches stellen gebruikers in de gelegenheid om sites te dupliceren over afstand om zo een betere bescherming tegen eventuele uitval te realiseren. Zij bieden verder managementmogelijkheden voor bedrijfsbrede SAN's, alsmede verbeterde foutrapportages en diagnostiek voor een grotere bedrijfszekerheid.

Fouttolerantie
Indien een ernstig probleem met de apparatuur optreedt, kan de bedrijfsvoering toch ononderbroken doorgaan dankzij de StorageWorks Data Replication Manager software en geswitchte SAN's die bestaan uit StorageWorks RA8000- of ESA12000-systemen. Deze RAID-controller software repliceert real-time on-line bedrijfskritische data op lokale en remote sites. Een dergelijke synchrone datareplicatie is wezenlijk voor bedrijfskritische toepassingen zoals data warehouses. De StorageWorks Data Replication Manager software repliceert data op Fibre Channel-snelheden van
100 MB per seconde tussen twee locaties. Het herstel van de data vindt plaats in seconden of minuten, waar andere methoden voor disaster-recovery hier dagen of zelfs weken voor nodig hebben. De StorageWorks Data Replication Manager is per direct beschikbaar voor Windows NT-, Tru64 Unix- en OpenVMS-systemen. Een volledig geconfigureerde disaster-tolerante oplossing die 1 TB aan data repliceert, is beschikbaar voor een ongekend lage prijs.

Grootschalige zakelijke backup-oplossing
De Enterprise Backup Solution is ontworpen voor grootschalige Windows NT- en NetWare-omgevingen waarop bedrijfskritische toepassingen draaien. Deze geïntegreerde SAN backup-oplossing bestaat uit hardware van Compaq, waaronder Fibre Channel host-adapters, hubs, tape-controllers en SCSI tape-libraries, alsmede uit software van toonaangevende partners.

De oplossing is ontworpen om tegemoet te komen aan de behoeften van klanten aan backup- en restore-mogelijkheden met grote snelheid en een gecentraliseerd management. Door de Fibre Channel-snelheid van 100 MB per seconde is minder tijd voor de backups vereist. Ook biedt de Enterprise Backup Solution een architectuur die gelijktijdige backups van meerdere servers naar één of meer DLT-libraries mogelijk maakt. De Enterprise Backup Solution ondersteunt nu een grotere tape library - de TL895. Deze nieuwe library ondersteunt maximaal 7 DLT-schijven en 96 cartridges, hetgeen resulteert in een totale opslagcapaciteit van 6,7 TB. Ook zijn betere prestaties en een eenvoudiger beheer mogelijk voor grootschalige Windows NT- en NetWare-omgevingen.

Compaq Services voor de complete IT-infrastructuur Nu organisaties voor hun bedrijfsvoering meer en meer afhankelijk worden van techniek, wordt het steeds belangrijker om 'single points of failure' te elimineren. Compaq's benadering van bedrijfszekerheid houdt rekening met de totale IT-omgeving van de klant en betrekt deze in een pro-actief partnerschap om optimale beschikbaarheid van het systeem te verzekeren.

Gedurende de gehele IT-levenscyclus biedt Compaq Services klanten service en ondersteuning bij het plannen, ontwerpen, implementeren en beheren van hun opslagsystemen, als onderdeel van hun algemene computeromgeving, inclusief systemen, opslag en netwerken. Op elk moment gedurende de levenscyclus kunnen klanten gebruik maken van Compaq's opslaggerelateerde consultancy- en supportservices, zoals:

* site-planning en 'readiness' services;

* advies omtrent de infrastructuur, inclusief planning van faciliteiten, ontwerp en bouw;

* installatie van hardware en software en
ondersteuningsservices;high-availability services, zoals analyse van de bedrijfszekerheid en hoe die te verbeteren door middel van partnerships en services voor fouttolerantie en disaster-recovery.

Daarnaast kan Compaq via het FutureSourcing-programma het management van de gehele of gedeeltelijke computeromgeving van klanten op basis van outsourcing overnemen. Daardoor kunnen CIO's en de IT-staf zich richten op hun kernactiviteiten en toekomstige IT-behoeften. Compaq's FutureSourcing services stellen klanten wiens IT-afdelingen over beperkte middelen of opslagexpertise beschikken, toch in staat om gebruik te maken van de mogelijkheden van Compaq's ervaren servicepersoneel en een wereldwijde management-infrastructuur.

Achtergrondinformatie:
Compaq Computer B.V., Judy van Kamperdijk, tel. 0182 - 565910 of 06 -