Burgemeester Franssen van Zwolle voorgedragen voorzitter VNG

Datum nieuwsfeit: 15-04-1999
Vereniging Nederlandse Gemeenten

Burgemeester Franssen van Zwolle voorgedragen als voorzitter VNG

Het Algemeen Bestuur van de VNG heeft vandaag de heer J. Franssen, burgemeester van Zwolle, voorgedragen als voorzitter. De algemene ledenvergadering van de VNG, die op 9 juni a.s. in Den Bosch wordt gehouden, zal over deze, bindende voordracht besluiten.

Jan Franssen, 47 jaar, is sedert oktober 1997 lid van het Algemeen Bestuur van de vereniging. Sinds juli 1994 is hij burgemeester van Zwolle.Voordat hij burgemeester werd, was Jan Franssen onder meer actief als dagelijks bestuurslid van het Gewest Gooi- en Vechtstreek, gemeenteraadslid van Nederhorst den Berg en lid van Provinciale Staten van Noord-Holland.
Vanaf 1982 tot aan zijn benoeming tot burgemeester van Zwolle was de heer Franssen Tweede Kamerlid voor de VVD. Hij was onder meer lid van het Presidium van de Tweede Kamer en lid van de commissies voor onderwijs en wetenschappen en binnenlandse zaken. Ook was hij voorzitter van de bijzondere commissie Anti-discriminatiewetgeving en voorzitter van de bijzondere commissie decentralisatie, die het rapport uitbracht: `Over decentralisatie is nog nooit een vers geschreven'.
De heer Franssen begon zijn loopbaan als leraar geschiedenis en maatschappijleer aan een middelbare school en was werkzaam als wetenschappelijk medewerker bij de Stichting voor Politiek Wetenschappelijk Onderzoek te Den Haag. Hij bekleedde voorts bestuursfuncties in de JOVD en de VVD.

15 april 1999