Groningse fototentoonstelling over boerenleven in Chiapas

Datum nieuwsfeit: 15-04-1999

Persbericht:

Fototentoonstelling "Blikveld",
Indiaanse visie op het boerenleven in Chiapas, Mexico

Van 15 april tot 25 mei 1999

Dat indianen op de foto worden gezet is allang niets bijzonders. Dat zij zelf de camera ter hand nemen is dat wel. In de Zuid-Mexicaanse staat Chiapas was fotograferen lang een voorrecht voor de mestiezen en antropologen; nu maken indiaanse mannen en vrouwen zich het snel eigen. Gewapend met eenvoudige (vaak wegwerp-) camera's leggen Mayaanse amateurfotografen het leven en werken van hun stads- en dorpsgenoten vast. De indiaanse fotografen van Chiapas worden begeleid door het Achivo Fotográfico Indígena dat in 1955, op initiatief van fotografe Carlota Duarte en het antropologisch onderzoeksinstituut CIEAS-SURESTE , is gecreëerd. Vanuit San Cristóbal de las Casas traint het Archivo groepjes indianen in de basisbeginselen van de fotografie en voorziet hen van camera's en materiaal.
De huidige tentoonstelling "Blikveld" toont het werk van de indiaanse fotografen. Zij bieden ons een blik op het land waar zij leven en dat zij bewerken, waarvan zij genieten; het land van hun mensen, hun dieren, hun bossen, hun water, dat ook het veld is van hun handelsaktiviteiten en samenwerking.

Volkenkundig museum "Gerardus van der leeuw"
Nieuwe Kijk in 't Jatstraat 104
9712 SL Groningen
Geopend: Di t/m vr. van 10.00 - 16.00 uur en
Za/zo van 13.00 - 17.00 uur.
Toegang gratis