Van Mesdagkliniek genomineerd voor schizofrenieprijs

Datum nieuwsfeit: 16-04-1999

Psychoseafdeling Van Mesdag genomineerd voor
schizofrenieprijs

Het personeel van de psychoseafdeling van de Van Mesdagkliniek is genomineerd voor de Kwaliteitsprijs Schizofrenie 1999. Op 22 april zal tijdens het congres 'Mensen met schizofrenie; op de grens van zorg en bewaking' duidelijk worden of de afdeling de prijs ook daadwerkelijk wint. De prijs, die voor de zesde keer wordt uitgereikt, bestaat uit een geldbedrag van tweeduizend gulden en een litho.

De nominatie komt in de tijd dat de Groningse TBS-kliniek meermalen negatief in de publiciteit heeft gestaan. Ria van der Heijden van de stichting Ypsilon Patiëntenzorg, verantwoordelijk voor de nominaties, is zich daarvan bewust. "Ik weet dat de Mesdag moeilijkheden heeft. Maar die nomineer ik ook niet. Ik nomineer de jongens en de meisjes die fantastisch werk doen op de psychose-afdeling."
Zo kent de kliniek een aparte afdeling voor psychotische mensen. De Van Mesdag loopt daarmee voor op veel psychiatrische ziekenhuizen, waar patiënten met allerlei ziektebeelden door elkaar zitten. Dit veroorzaakt veel onderlinge spanningen, waar juist psychotische mensen extra gevoelig voor zijn. Ook de traploze zorg die de betreffende afdeling voorstaat, naar het voorbeeld van het Kasperspad in Dordrecht, is aanleiding voor de nominatie.

De Kwaliteitsprijs Schizofrenie wordt jaarlijks uitgereikt aan een instelling of persoon in de Geestelijke Gezondheidszorg die creativiteit, service, attitude en diversiteit, en dus kwaliteit, hoog in het vaandel heeft staan. Naast de psychoseafdeling van de Van Mesdag zijn genomineerd het Rehabilitatieteam Dak- en Thuislozen in Amsterdam, een woonvoorziening van het Haagse zorginstituut Parnassia en, als persoonlijke nominatie, Tom Kuipers, psychiater in Ermelo.

Schizofrenie is een ernstige psychiatrische ziekte die bij een op de honderd mensen voorkomt. Kenmerkend is het optreden van psychoses. Dit zijn perioden waarin het contact met de realiteit ernstig is verstoord. Schizofrenie heeft niet, zoals vaak wordt gedacht, te maken met een 'gespleten persoonlijkheid'.

___________

Noot voor de redactie,