Apple boekt winst van $135 miljoen in tweede kwartaal

Datum nieuwsfeit: 16-04-1999

Voor de wereldwijde markt

Apple boekt winst van $135 miljoen in tweede kwartaal

Groei van het aantal verkochte systemen ligt met 27% boven het industriegemiddelde

Bunnik, 14 april 1999 ­ Apple Computer, Inc. heeft de resultaten bekendgemaakt voor het tweede kwartaal van het boekjaar 1999 dat werd afgesloten op 27 maart 1999. De nettowinst over het tweede kwartaal bedraagt $135 miljoen, ofwel $0,84 per aandeel. In hetzelfde kwartaal van het vorig boekjaar bedroeg de winst $55 miljoen, wat overeenkwam met $0,38 per aandeel. De inkomsten in het tweede kwartaal bedroegen $1,53 miljard; een toename van 9% vergeleken met de inkomsten in hetzelfde kwartaal van het vorig boekjaar. De brutomarge bedroeg het afgelopen kwartaal 26,3 procent, vergeleken met 24,8 procent in het tweede kwartaal van het boekjaar 1998. De internationale verkopen vertegenwoordigden in het tweede kwartaal 50 procent van de totale inkomsten.

De resultaten van het afgelopen kwartaal omvatten een nettovoordeel van $42 miljoen bestaande uit eenmalige baten en lasten, waaronder een winst na belastingen van $50 miljoen voortvloeiend uit de verkoop van 2 miljoen aandelen in ARM Holdings plc. en herstructureringskosten van $8 miljoen ten behoeve van het verbeteren van de flexibiliteit en efficiency van de productieprocessen. Zonder deze eenmalige posten zou de nettowinst $93 miljoen hebben bedragen, ofwel $0,60 per aandeel.

Dankzij de uitstekende verkoopresultaten van de iMac en de Power Macintosh G3-computers is het aantal verkochte systemen, gemeten over het afgelopen jaar, gestegen met 27%. Dit percentage steekt zeer gunstig af bij het door IDC voorspelde wereldwijde industriegemiddelde van 14%.

"Wij zijn zeer verheugd dat Apple in haar zesde opeenvolgende winstgevende kwartaal een groei heeft gerealiseerd die boven het industriegemiddelde ligt", aldus Steve Jobs, Apple¹s interim-CEO. "De vraag naar de iMac heeft onze verwachtingen ruim overtroffen. ZD Storeboard heeft bekendgemaakt dat het marktaandeel van Apple in de verkoop van bureaucomputers via de detailhandel en postorderbedrijven in de V.S. het afgelopen kwartaal is gestegen tot maar liefst 12,5%. Ook op het gebied van activabeheer blijft Apple binnen de industrie een toonaangevende rol spelen; de waarde van onze voorraden aan het eind van het afgelopen kwartaal kwam overeen met de voorraad van slechts één dag. Voor het derde opeenvolgende kwartaal presteert Apple hiermee beter dan bijvoorbeeld Dell."

"De enorme vraag naar de iMac en de nieuwe Power Macintosh G3, en de verdere verbeteringen op het gebied van de bedrijfsvoering en het activabeheer hebben geresulteerd in een positieve netto-kasstroom van $269 miljoen voortvloeiend uit de bedrijfsuitoefening", aldus Fred Anderson, CFO van Apple. "De liquide middelen en kortetermijninvesteringen van Apple bedragen op dit moment meer dan $2,9 miljard."

Apple maakte vandaag tevens bekend dat het bedrijf over zal gaan tot vroegtijdige aflossing op 1 juni 1999 van alle 6% achtergestelde, converteerbare obligaties waarvan de aflossingstermijn eindigt op 1 juni 2001.

Met uitzondering van de historische cijfers die in dit persbericht worden genoemd, dienen de verwachtingen die in dit persbericht worden uitgesproken te worden beschouwd als prognoses die onderhevig zijn aan risico's en onzekerheden.

Potentiële risico¹s en onzekerheden zijn onder meer (zonder beperking): de voortdurende concurrentiedruk in de computermarkt; het effect dat economische en concurrentiefactoren en de reactie hierop van Apple kunnen hebben op het aankoopgedrag van bedrijven en consumenten; de mate waarin Apple erin slaagt tijdig nieuwe producten en succesvolle technologische innovaties op de markt te brengen; de mate waarin Apple erin slaagt haar besturingssysteem nog verder te verbeteren; en de invloed op de bedrijfsresultaten van eventuele problemen met interne systemen en de systemen van leveranciers, aanbieders van infrastructuur en andere derde partijen als gevolg van de jaar 2000-problematiek. Meer informatie over factoren die mogelijk van invloed kunnen zijn op de financiële resultaten is te vinden in de openbare stukken van Apple die zijn gedeponeerd bij de SEC, waaronder Apple's Form 10-K voor het boekjaar 1998, het Form 10-Q voor het kwartaal dat werd afgesloten op 27 maart 1999 en eveneens zal worden gedeponeerd bij de SEC.

Raadpleeg de bijlage voor de exacte balansgegevens.

© 1999 Apple Computer, Inc. Alle rechten voorbehouden. Apple, het Apple logo en Power Macintosh zijn gedeponeerde handelsmerken van Apple Computer, Inc. Andere merk- en productnamen kunnen handelsmerken of gedeponeerde handelsmerken zijn van hun respectieve eigenaars en worden bij deze erkend.

Apple
Apple Computer, Inc. gaf in de jaren '70 het startschot voor de personal-computerrevolutie met de Apple II en vond in de jaren '80 de personal computer opnieuw uit met de Macintosh. Apple staat nu opnieuw achter zijn oorspronkelijke missie ­ de beste producten en ondersteuning leveren op het gebied van personal computers aan studenten, docenten, ontwerpers, wetenschappers, technologen, ondernemers en consumenten in meer dan 140 landen.

Websites van Apple:
Voor informatie over Apple Computer: www.apple.com Voor informatie over Apple Computer Benelux: www.apple.nl Voor persberichten, achtergrondmateriaal en contactinformatie: www.apple.com/pr

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

Margriet Schouten
Public Relations Manager Benelux Region
Apple Computer Benelux b.v.
Kosterijland 42, 3981 AJ Bunnik
Tel.:+31 (0)30 - 659 39 62