Reactie SP Breda op programakkoord

SP Afdeling Breda

Reactie SP op programakkoord

15-4-1999

Collegepartijen CDA, VVD, PvdA en D66 hebben op 13 april, bij de installatie van de nieuwe raad, een programakkoord voor de komende raadsperiode aangeboden. De SP heeft onder andere de volgende concrete kritiekpunten op de beleidsvoornemens van het college:

* Cameratoezicht in de openbare ruimte gaat nu tot de mogelijkheden behoren. De SP is hier fel tegenstander van.

* Het uitgangspunt dat 30 procent van de nieuw te bouwen woningen een sociale woning moet zijn, wat de SP al veel te laag vond, wordt verlaten.

* De jaarlijkse bijdrage van het Parkeerbedrijf van 1 miljoen wordt afgebouwd. De SP had liever gezien dat dit geld gestoken werd in stimulering van het openbaar vervoer.

* Het voorzieningenniveau van de WVG komt op de tocht te staan. Met name bezuinigingen op de deeltaxi worden niet uitgesloten.

* De gemeente wil zoveel mogelijk sportaccomodaties verkopen, waar de SP vindt dat deze in gemeentehanden moeten blijven.

* Het tarief voor de OZB daalt met 1 procent. Het SP voorstel om gemeentelijke heffingen progressiever te maken haalt het niet.

Los van deze concrete kritiekpunten zijn er nog vele zaken die er niet in staan, en waarvan de SP vindt dat ze er wel in horen. Bijvoorbeeld een gemeentelijk huurmatigingsbeleid, meer sociale woningbouw, voorrang voor openbaar vervoer, meer aandacht en middelen voor cultuur in Breda, meer democratie, bijvoorbeeld door referenda, en nog vele meer.

Voor een uitgebreidere visie van de SP op het gemeentelijk beleid verwijzen we u graag door naar het verkiezingsprogramma.