Taskforce werken aan ICT opgericht

Nummer: 056
Datum: 16-04-1999

TASKFORCE WERKEN AAN ICT OPGERICHT

De ontwikkeling en toepassing van informatie- en communicatietechnologie (ICT) neemt snel toe. Ook in de komende jaren groeit de werkgelegenheid bij zowel ICT-bedrijven als bedrijven die informatica toepassen. Op dit moment is het al zeer moeilijk om goed ICT-personeel te vinden. De verdere groei van de ICT-sector wordt geremd als er geen maatregelen worden genomen om de personeelstekorten op te lossen.

Het Kabinet heeft de ambitie om Nederland koploper te laten zijn op het gebied van ICT. Nederland heeft een uitstekende uitgangspositie. Met investeringen in de kennisinfrastructuur (Gigaport) en startende ITC-bedrijven (Twinning) versterkt en verbreedt het Kabinet deze basis. Maar zonder voldoende en goedgekwalificeerd personeel kan Nederland geen vaart maken op de elektronische snelweg.

Het oplossen van het tekort vraagt een gezamenlijke inspanning van overheid, bedrijfsleven en onderwijsinstellingen. Daarom hebben minister Jorritsma van Economische Zaken en haar collega Hermans van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen een tijdelijke Task Force .Werken aan ICT. opgericht.

De samenstelling van de Task Force is als volgt: Drs. A.H.J.Risseeuw (voorzitter), drs. M.J.G.Bormans (Hogeschool van Amsterdam), dr. R.G.C. van den Brink (ABN-AMRO), mr. P.van de Geijn (AEGON), drs. H.A.P. de Greef (Hogeschool van Utrecht), ir. P.P. .t Hoen (Lucent Technologies), drs.A.Kraaijeveld (Stichting Axis), dhr.R.Kroon (Applicare Medical Imaging B.V.), dhr. R.Pieper (Philips), mw. A.C. van de Polder-Noorman (Hewlett Packard), prof.dr. M.Rem (TU Eindhoven), ir. P.Smits (KPN), prof.dr. F.A. van Vught (Universiteit Twente) en drs. L.P.W.Zevenbergen (Origin Nederland B.V.).

De Task Force komt in september met een actieplan. Gecombineerde acties zijn nodig op minstens drie terreinen: imago, aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt en doelgroepenbeleid.

Noot voor redacties