Ybema stimuleert maatschappelijk verantwoord ondernemen

Datum nieuwsfeit: 16-04-1999
expostbus51

MINISTERIE EZ

www.minez.nl

MIN EZ: Ybema:maatschapp. verantwoord ondernemen

Ministerie van Economische Zaken
Berichtnaam: persbericht
Nummer: 057
Datum: 16-04-1999

YBEMA STIMULEERT MAATSCHAPPELIJK VERANTWOORD ONDERNEMEN

Staatssecretaris Ybema van Economische Zaken is van plan mensenrechten- en andere maatschappelijke organisaties te betrekken bij de voorbereiding van handelsmissies. Dat schrijft hij in een brief aan de Tweede Kamer over maatschappelijk verantwoord ondernemen in internationaal verband. Het gaat daarbij om onderwerpen als milieu en mensenrechten waarmee Nederlandse ondernemingen in het buitenland worden geconfronteerd.

Zijn ideeën zijn mede gebaseerd op gesprekken met internationaal opererende ondernemingen en maatschappelijke organisaties.

Ybema ziet een belangrijke rol voor de overheid als het gaat om afspraken in internationaal verband. Internationaal worden elementaire normen vastgelegd, zoals in de .International Labour Organisation. (ILO). Dit geldt bijvoorbeeld normen op het gebied van kinderarbeid. Binnen de OESO heeft Nederland het initiatief genomen tot herziening van de richtlijnen voor multinationale ondernemingen.

Bij de vorming van deze OESO-richtlijnen, maar ook bij andere activiteiten op internationaal economisch gebied, wil de staatssecretaris maatschappelijke organisaties consulteren. Naast de al genoemde handelsmissies gaat het bijvoorbeeld om de voorbereiding van de ministeriële conferentie van de Wereldhandelsorganisatie eind december. Ybema is voornemens representatieve maatschappelijke organisaties als adviseur op te nemen in de delegaties naar internationale vergaderingen.

Veel bedrijven hebben inmiddels eigen gedragscodes ontwikkeld op het gebied van internationaal maatschappelijk verantwoord ondernemen. De verantwoordelijkheid voor de implementatie van die gedragscodes ligt in de eerste plaats bij die bedrijven zelf. Het draagvlak en de effectiviteit worden daarmee vergroot.

Daarnaast hecht de staatssecretraris aan bewustwording op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen. Daartoe moet een voortdurende dialoog worden gevoerd tussen overheid, bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties. Zo zal Ybema binnenkort een seminar organiseren voor werkgevers, werknemers en niet-goevernementele organisaties over gedragscodes.

Aan het slot van zijn brief schrijft Ybema dat hij nationaal en internationaal het thema maatschappelijk verantwoord ondernemen onder de aandacht blijft brengen. Hij zal de Tweede Kamer regelmatig informeren over ontwikkelingen op dit terrein.

Noot voor redacties