Rational behaalt recordomzet en recordwinst in 1999

Datum nieuwsfeit: 16-04-1999

Rational behaalt recordomzet en recordwinst in boekjaar 1999

Hoofddorp, 16 april 1999 - Rational Software Corporation heeft in het vierde kwartaal van boekjaar 1999 en in het gehele boekjaar 1999 (geëindigd op 31 maart) een recordomzet en een recordwinst gerealiseerd. De omzet in het vierde kwartaal van 1999 was $ 125,0 miljoen en in geheel 1999 $ 411,8 miljoen, vergeleken met respectievelijk $ 87,2 miljoen en $ 310,6 miljoen. Dit komt neer op een stijging van 43 procent in het vierde kwartaal en 33 procent in geheel 1999, vergeleken met de hetzelfde kwartaal het jaar daarvoor en boekjaar 1998. De omzet van productlicenties groeide in het vierde kwartaal met 62 procent en in geheel 1998 met 40 procent, vergeleken met dezelfde perioden het jaar daarvoor.

De netto winst in het vierde kwartaal bedroeg $ 21,1 miljoen en in heel 1998 $ 59,2 miljoen, vergeleken met een winst van $ 10,8 miljoen en een netto verlies van $ 38,3 miljoen in dezelfde perioden het jaar daarvoor.

Verwaterde winst per aandeel in het vierde kwartaal bedroeg $ 0,23 en in heel 1999 $ 0,65, vergeleken met een winst per verwaterd aandeel van $ 0,12 en een netto verlies per verwaterd aandeel van $ 0,44 in dezelfde perioden het jaar daarvoor. De winst per aandeel in het vierde kwartaal van boekjaar
1999 nam toe met 92 procent, vergeleken met dezelfde periode vorig jaar.

Als gevolg van de fusie van Rational en Pure Atria, geboekt als het samenvoegen van belangen, is de bovenstaande informatie gepresenteerd op een gecombineerde basis voor alle genoemde perioden.
Over Rational
Rational Software Corporation (NASDAQ: RATL) is een toonaangevend aanbieder van ontwikkelgereedschappen voor softwareontwikkelaars van technische, ingebedde, web-, e-commerce- en zakelijke informatiesystemen. Rational realiseerde in boekjaar 1999 (dat eindigde op 31 maart 1999) een omzet van
411,8 miljoen dollar en biedt wereldwijd werk aan meer dan 2000 mensen. De veelomvattende oplossingen van Rationals vormen een antwoord op de grote problemen waar ontwikkelaars van bedrijfskritische softwaretoepassingen mee worden geconfronteerd. Deze oplossingen verbeteren in belangrijke mate de effectiviteit en productiviteit van softwareontwikkelteams, waardoor zij de ontwikkelcyclus kunnen verkorten en een betere kwaliteit kunnen afleveren. Meer informatie over Rational is te vinden op: www.rational.com.

Voor meer informatie

Rational Software Benelux B.V., Pratap Raju, telefoon 023 - 5684656, e-mail (praju@rational.com) of Monogram Communication Strategies (MCS) BV, Robert W. de Moll, telefoon 023 - 5628208, e-mail (robertdm@monogram.nl)

Rational, RequisitePro, Visual Test, Rational Suite, Rational DevelopmentDeskTop, Rational AnalystStudio en het Rational-logo zijn handelsmerken of geregistreerde handelsmerken van Rational Software Corporation in de Verenigde Staten en in andere landen.