Politiebericht Brabant-Zuid-Oost

Persberichten 16 april 1999/

Politieberichten uit Helmond en Eindhoven
Helmond: Verkeersongeval met letsel

Een 17-jarige bromfietsster is donderdag 15 april omstreeks 23.10 uur, gewond geraakt bij een verkeersongeval op de kruising Havenweg / Kanaaldijk Noord Oost. Het slachtoffer stond met haar bromfiets op het plein en reed schuin de weg op, waarbij zij tegen een haar tegemoetkomende auto reed. De auto werd bestuurd door een 22 jarige Eindhovenaar. Het meisje liep onbekend letsel op. Helmond: Aanrijding met gewonde
Op vrijdagmiddag omstreeks 16.40 uur heeft er een aanrijding plaats gevonden op de Straakvense Bosdijk. Een 35-jarige bestuurster uit Helmond reed daar met haar auto richting Bakelsedijk. Plotseling kwam ter hoogte van de Smirnoffstraat een 10-jarig Helmonds meisje vanaf het trottoir de Straakvense Bosdijk opgefietst. De autobestuurster kon het meisje niet meer ontwijken. De fietster kwam ten val. Zij is voor onderzoek naar het Elkerliekziekenhuis vervoerd. De auto is voor een technisch onderzoek overgebracht naar het politiebureau.

Helmond: Geweld
Vrijdagavond omstreeks 20.40 uur zijn in een woning aan de Arbergstraat twee mannen, 21 en 19 jaar, uit Helmond aangehouden. Even daarvoor hadden zij op de Arbergstraat een 34-jarige man uit Helmond in elkaar geslagen. Eerder hadden de mannen enige verwensingen geuit naar het slachtoffer. Het slachtoffer had daarop niet gereageerd. De verdachten zijn ingesloten aan het politiebureau. De politie stelt een onderzoek in naar de juiste toedracht.

Eindhoven: Diefstal auto's
Op vrijdag tussen 8.00 uur en 15.30 uur is er vanaf een parkeerterrein aan de Aalsterweg een bruine Mercedes Benz, type 250 met het kenteken SE-66-ZH gestolen. In de auto lag een mobiele telefoon, een draagbare radio, een groene gereedschapskist en kleding.

Op vrijdagmiddag tussen 12.30 uur en 13.30 uur heeft een 32-jarige man uit Eindhoven vanaf de Strijpsestraat een grijze Renault 19TS met het kenteken XG-19-GJ weggenomen. Even daarvoor was de man het bedrijf van zijn 44-jarige ex vriendin uit Eindhoven binnen gegaan. Daar begon hij ruzie te maken over geld wat hij nog te goed zou hebben. Tijdens de ruzie viel de sleutel van haar Renault op de grond. De man pakte deze op en rende daarop naar buiten, stapte in de auto en reed weg. Van de man en auto ontbreekt nog elk spoor.

Op vrijdag tussen 12.00 uur en 20.30 uur is er vanaf de Veldm. Montgomerylaan een grijze BMW, type 361I met het kenteken ZJ-70-GP gestolen. In de auto lagen persoonsbescheiden en 6 cd's.

Helmond: Inbraak in woning
Vandaag omstreeks 01.20 uur, ontdekte de bewoners van een pand aan het Klaverhof, dat er in hun woning was ingebroken. Uit de woning zijn geld en sieraden weggenomen. De dader verschafte zich toegang tot de woning door een raam te vernielen.

Eindhoven: Man bedreigt anderen
Een 46-jarige man zonder vaste woon- of verblijfplaats, is donderdagmiddag omstreeks 18.20 uur, aangehouden, in de bibliotheek, op de Emmasingel. De man had even daarvoor het aanwezige personeel bedreigd. Ook dreigde hij dat er wel eens wat naar binnen zou worden gegooid. Bij zijn aanhouding gedroeg de man zich agressief en bedreigde hij ook de agenten. Tegen de man wordt proces-verbaal opgemaakt.

Eindhoven: Openlijke geweldpleging
Een 15-jarig meisje uit eindhoven, is donderdagmiddag omstreeks 17.45 uur mishandeld op de Stoutheuvel. (Winkelcentrum Vaartbroek) Zij passeerde twee andere meisjes, (13 en 14 jaar oud, beiden uit Eindhoven) waarvan er een begon te schelden. Het slachtoffer liep door, waarna het tweetal haar begon te schoppen en te slaan. Zij werd aan het haar over straat getrokken, terwijl er voortdurend geslagen en geschopt werd. Diverse mensen passeerden, of stonden als winkelier of klant te kijken, maar niemand kwam het slachtoffer te hulp. Tevens voelde het tweetal de zakken van het 15-jarige meisje na. Een agent in burger die toevallig passeerde stopte zijn auto en trok direct het tweetal van het slachtoffer af. Hij legitimeerde zich als politieman en vertelde het tweetal dat zij waren aangehouden. Hij vroeg voorbijgangers de politie te bellen.
Een van de twee, spuugde diverse malen naar de politieman en viel hem aan. Daarbij schreeuwde en gilde zij. Hierop arriveerde een groep jeugdigen. Deze belaagden de politieman, waarop hij de twee aangehouden meisjes los moest laten. Deze vielen daarop direct hun slachtoffer weer aan.
De politieman is vanuit de groep jeugdigen geslagen en geschopt. Een andere politieman, die (ook in burger) toevallig voorbijkwam, schoot zijn collega te hulp, waarop de groep afstand nam. Hierop kon de eerste politieman zelf met zijn mobiele telefoon bellen voor assistentie.
Een 21-jarige man uit de groep, is eveneens aangehouden. Alle aangehouden personen zijn in verzekering gesteld. Het slachtoffer heeft zich onder doktersbehandeling laten stellen. De politieman liep lichte verwondingen op.

Eindhoven: Alcoholcontrole
Donderdagavond is tussen 18.30 en 20.45 uur een alcoholcontrole gehouden op de Sterrenlaan. Hier hebben 379 bestuurders een blaastest afgelegd. Niemand kwam in aanmerking voor een vervolg onderzoek. Van 21.30 tot 24.00 uur, is de controle uitgevoerd op de Estafettelaan. Hier hebben 298 bestuurders een blaastest uitgevoerd. Een 43-jarige Eindhovenaar is omstreeks 22.25 uur betrapt op het rijden onder invloed.. Bij de ademanalyse blies de man 305 ug/l (meer dan 0,7 promille). De Eindhovenaar kreeg een boete van 390 gulden en een rijverbod.
Een 39-jarige Eindhovenaar is omstreeks 23.50 uur, betrapt op het rijden onder invloed. De 39-jarige blies 270 ug/l. Ook hij heeft een boete van 390 gulden en een rijverbod gekregen. Een 59-jarige vrouw uit Eindhoven is omstreeks 23.52 uur betrapt op het rijden onder invloed. Zij blies bij de ademanalyse 240 ug/l. Ook zij heeft een boete van 390 gulden en een rijverbod gehad.

Eindhoven: Proces-verbaal na gebruik drugs.
Een 23-jarige Italiaan is vandaag omstreeks 01.15 uur aangehouden op het Begijnhof bij de Catharinakerk. De man was bezig drugs (cocaïne) tot zich te nemen. Tegen de man is proces-verbaal opgemaakt.

Eindhoven: Problemen bij aanhouding
Een 21-jarige Eindhovenaar is vandaag omstreeks 01.50 uur, betrapt op het rijden onder invloed. Een politiesurveillance zag de man met een auto rijden over de Heezerweg. Na een stopteken, verhoogde de bestuurder zijn snelheid en probeerde hij de politieauto kwijt te rijden. Op de Zebrastraat stopte de man en kon hij worden aangehouden. De man weigerde verder zijn medewerking aan de ademanalyse. Voor de weigering wordt proces-verbaal opgemaakt. Het rijbewijs van de man is ingevorderd.
Een 19-jarige vrouw wilde beletten dat de aangehouden bestuurder met een politiewagen naar het politiebureau werd gebracht. Zij probeerde het portier van de politieauto open te trekken en ging op de motorkap van de auto liggen. Daarop is de vrouw ook aangehouden. Een 24-jarige Eindhovenaar wilde daarop de aanhouding van de vrouw teniet doen, door haar uit handen van de politiemensen te halen. Hierop is ook deze man aangehouden. Na verhoor zijn alle personen weer in vrijheid gesteld. Proces-verbaal wordt opgemaakt.

Eindhoven: Onder invloed
Een 44-jarige Eindhovenaar is vandaag omstreeks 03.00 uur betrapt op het rijden onder invloed. De man reed opdat moment met een auto over de Veldmaarschalk Montgomerylaan. Bij de ademanalyse blies de man 265 ug/l. De man heeft een boete van 390 gulden en een rijverbod gekregen.

Een 30-jarige man uit Waalre is vandaag omstreeks 04.15 uur, betrapt op het rijden onder invloed. De man reed opdat moment meteen auto over de Nachtegaallaan. Bij de ademanalyse blies de man 325 ug/l. De man heeft een boete van 390 gulden en een rijverbod gekregen.

Eindhoven: Inbraak in winkel
Een 26-jarige inwoner van Eindhoven is vandaag omstreeks 04.20 uur aangehouden in een brandgang aan de Bosboomstraat. De man was in het bezit van twee weegschaaltjes. Deze waren even daarvoor weggenomen uit een winkel aan de Tongelresestraat. Om in de winkel te komen, heeft de man de etalageruit ingegooid. De 26-jarige is ingesloten.

Eindhoven: Inbraak in bedrijf
Vandaag is omstreeks 05.25 uur ingebroken in een bedrijf aan de Vaalserbergweg. De daders verschafte zich de toegang tot het pand door een roldeur met geweld te forceren. Weggenomen is audioapparatuur.

Eindhoven: brieven uit Nigeria
Gisteren zijn bij de politie in Eindhoven diverse telefoontjes binnengekomen over het volgende:
De bellers hadden een brief ontvangen ondertekend door iemand die zich uitgeeft als een hoge ambtenaar van een ministerie in Nigeria. Men geeft aan dat een zeer groot geldbedrag op de rekening van de ontvanger van de brief kan worden gestort. De ontvanger mag 25 procent houden voor de moeite. Om het vertrouwen te krijgen, moet wel eerst contact worden opgenomen met de afzender. Men krijgt dan te horen dat er eerst als kwestie van vertrouwen, geld moet worden overgemaakt naar een rekening van de afzender.
Vorig jaar zijn deze brieven overal in Nederland opgedoken. De politie adviseert ontvangers van dergelijke brieven niet op de inhoud in te gaan.