Instanties wijzen onvoldoende op millennium zorgplicht

Datum nieuwsfeit: 17-04-1999

Millennium zorgplicht vergeten. Ondernemers in de kou.

Voorlichtende instanties waaronder het millenniumplatform wijzen ondernemers onvoldoende op de verplichting die ze hebben om voor het jaar 2000 verzekerd te zijn. Het begrip zorgplicht kwam tot voor kort niet voor in de informatie van het millenniumplatform. Verzekeraars hebben ondernemend
Nederland aangetekend op de hoogte gebracht van de aanvullend opgelegde zorgplicht clausule op bestaande polissen. Gaat men niet stilzwijgend akkoord dan is de verzekering beëindigd.
Deze handelwijze van de verzekeraars heeft tot
schriftelijke vragen geleid van de CDA parlementariers Leers en Wijn aan de ministers van Economische Zaken en Financien. Er zou sprake zijn van kartelvorming.Zonder zorgplichtdossier geen dekking zeggen de verzekeraars. De bewijslast ligt bij de ondernemers. Ook als wel aan de zorgplicht clausule wordt voldaan vragen de parlementariers zich af of de voorziening van 1 miljard gulden wel voldoende is. Ook over de wijze van de verdeling zijn vragen
gesteld. Volgens de nieuwe polisvoorwaarden hoeft de verzekeraar niets uit te keren totdat de verzekeraar kan bepalen hoe groot de totale schade is. Dit kan leiden tot juridische procedures die vele jaren duren. Een ander risico voor ondenemers die de zorgplicht vergeten is dat zij mogelijk ook bestuurlijk aansprakelijk worden gesteld voor de gevolgen bij faillissement.

Gemex Consultancy B.V./ J.O.
RooymansTelgterweg 226 3853 NR ERMELOtel